Το μεγαλύτερο λιμάνι δώρο στην Cosco;

Φωτογραφία

Αμφισημίες και αντιδράσεις για τον ΟΛΠ

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
Σπύρος Αντωνίου

Τ ρικυμία... στο λιμάνι του Πειραιά έφερε η δήλωση του Γ. Δραγασάκη από την Κίνα, μετά τις συναντήσεις που είχε με Κινέζους αξιωματούχους, στην οποία ανέφερε ότι εντός λίγων εβδομάδων θα ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. 
Την ίδια ώρα, οι διαρροές της νέας λίστας με τα μέτρα του Eurogroup σημειώνουν ότι η κυβέρνηση προσδοκά το 2015 έσοδα 1,5 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις! Στα σχέδια αυτά, κεντρικό ρόλο φέρεται να έχει η πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), με την αγοραστική αξία να εκτιμάται στα 180 εκατομμύρια ευρώ. 
Διολίσθηση
Μετά τη φυσιολογική αναταραχή που προκλήθηκε, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης τοποθετήθηκε από το βήμα της Βουλής για το επίμαχο ζήτημα, υποστηρίζοντας ότι δεν είπε ποτέ κάτι τέτοιο, αλλά μίλησε με τους Κινέζους για «ένα μοντέλο που προτείνει η κυβέρνηση με αυξημένη συμμετοχή του Δημοσίου στις συμπράξεις, με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα και το περιβάλλον». 
Η όλη φιλολογία περί ιδιωτικοποίησης ή μη του ΟΛΠ είναι αναγκαίο να τελειώσει εδώ. Η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού αποτελεί πάγια θέση των συνδικάτων και του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα είχε εκφράσει την πλήρη αντίθεσή του στην πολιτική πώλησης του ΟΛΠ και συμμετείχε σε όλες τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα λιμάνια. 
Επίσης, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Θ. Δρίτσας, όταν ανέλαβε τα επίσημα καθήκοντά του, διαβεβαίωσε ότι δεν θα προχωρήσει η διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ. Υπενθυμίζεται πως στα τέλη Ιανουαρίου η Κίνα είχε εκφράσει την ανησυχία της έπειτα από τοποθετήσεις του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας για «πάγωμα» της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Τότε, ο Σεν Ντανιάνγκ, εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Σκοπεύουμε να ζητήσουμε από την ελληνική κυβέρνηση να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών στη Ελλάδα, ανάμεσά τους και της Cosco».
Γίνεται έτσι φανερό ότι οι παλαιότερες δηλώσεις του Γ. Βαρουφάκη στο BBC που μιλούσε για ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ δεν ήταν προσωπικές του απόψεις. Με τα γνωστά επιχειρήματα των Σαμαροβενιζέλων, για τα οφέλη από τους «καλούς» επενδυτές της Cosco, για τις δήθεν νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, προσπαθεί να δικαιολογηθεί μια εμφανής διολίσθηση του ΣΥΡΙΖΑ για το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τον ρόλο υποδομών στρατηγικής σημασίας, όπως είναι τα λιμάνια. 
Μόνο τυχαίο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί το γεγονός ότι ακριβώς μία ημέρα πριν από την επίσκεψη του κυβερνητικού κλιμακίου στην Κίνα, υπογράφεται από τον γενικό γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του υπουργείου Ναυτιλίας, Αθ. Χριστόπουλο, με την ένδειξη μάλιστα «εξαιρετικά επείγον», έγγραφο το οποίο σηματοδοτεί την έναρξη των εργασιών των Κινέζων στη δυτική πλευρά του προβλήτα ΙΙΙ. Πρόκειται για τον γνωστό «φιλικό διακανονισμό» που υπεγράφη ανάμεσα στον ΟΛΠ και τη ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ, θυγατρική του κρατικού κινεζικού ομίλου) και ο οποίος είχε ξεσηκώσει έντονες διαμαρτυρίες και από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. 
Αντί δηλαδή η κυβέρνηση να καλέσει την Cosco να επιστρέψει τα εκατομμύρια που καρπώθηκε από τις παράνομες φοροαπαλλαγές που απολαμβάνει από την παραχώρηση του προβλήτα ΙΙ του ΟΛΠ (ακόμα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει λόγο για υπερβολικά πλεονεκτήματα), διευκολύνει την επέκταση των εργασιών της και της χαρίζει (;) τώρα και το υπόλοιπο λιμάνι. Φανταζόμαστε, χωρίς τα 16ωρα δουλειάς και τα λοιπά «αναπτυξιακά προνόμια» που χαρακτηρίζουν τις συνθήκες εργασίας στις προβλήτες του λιμανιού που διαχειρίζεται η Cosco... 
Τα συνδικάτα
Μία ακόμα κερδοφόρα δημόσια επιχείρηση όπως ο ΟΛΠ (στα 6,7 εκατ. ευρώ έφτασαν τα κέρδη μετά από φόρους για το 2014 -το Δημόσιο ελέγχει διά του ΤΑΙΠΕΔ το 74% περίπου) είναι εξαιρετικά πιθανό να καταλήξει ιδιωτικό μονοπώλιο (έστω κρατικοκαπιταλιστικό λόγω Κίνας), με τις ευλογίες μιας κυβέρνησης με αριστερό πρόσημο. Πολύτιμα έσοδα για τη χρηματοδότηση μέτρων κοινωνικής πολιτικής θα χαθούν οριστικά ή στην καλύτερη περίπτωση θα καταλήξουν στο «τρύπιο βαρέλι» του χρέους. Το μπλοκάρισμα κάθε ιδιωτικοποίησης και η επανάκτηση των δημόσιων επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας, που θα λειτουργούν με κοινωνικό-εργατικό έλεγχο, αποτελεί πραγματικά ριζοσπαστική λύση, στο πλαίσιο ενός μεταβατικού προγράμματος, που θα αμφισβητεί τη λογική της αγοράς και θα αντιμετωπίζει αποφασιστικά το πρόβλημα της μαζικής ανεργίας. 
Ήδη η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ), η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), κοινωνικοί φορείς και κινήματα του Πειραιά, το ΜΕΤΑ, βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα, προειδοποιώντας ότι το ξεπούλημα του ΟΛΠ δεν θα περάσει. Ας το έχουν υπόψη τους όσοι από την κυβέρνηση ετοιμάζονται να ακυρώσουν διαχρονικές θέσεις της Αριστεράς. 

 

Φύλλο Εφημερίδας

Κατηγορία