Οι αγώνες μπορούν να ακυρώσουν τη σύμβαση με την COSCO
Του Θοδωρή Πατσατζή
Ο ι 15 μέρες ανακωχής στο λιμάνι πέρασαν. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έδωσε το «πράσινο φως» στην COSCO να εγκατασταθεί στο λιμάνι και οι λιμενεργάτες απάντησαν με 48ωρη απεργία. Ο αγώνας τους πρέπει να συνεχιστεί. Είναι ο μόνος τρόπος για να ακυρωθεί η σύμβαση παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).
Όταν η κυβέρνηση της ΝΔ υπέγραφε τη σύμβαση παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ στην COSCO, το ΠΑΣΟΚ μιλούσε για μια καταστροφική συμφωνία για τη χώρα και τους εργαζόμενους στο λιμάνι. Λίγες μέρες μετά την ανάληψη της εξουσίας όμως, δεν τηρεί ούτε την προεκλογική δέσμευση για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης. Ή μάλλον επαναδιαπραγματεύεται μόνο τους όρους με τους οποίους οι λιμενεργάτες θα αποδεχθούν την ιδιωτικοποίηση του ΣΕΜΠΟ.
Στη συνάντησή της με τα συνδικάτα των εργαζόμενων στο λιμάνι του Πειραιά, τρεις μέρες πριν τη λήξη της «ανακωχής», η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, ήταν ξεκάθαρη: «Από τη Δευτέρα, 2 Νοέμβρη, τα παραστατικά τιμολόγια της προβλήτας ΙΙ θα κόβονται από τη θυγατρική της COSCO στην Ελλάδα, ΣΕΠ Α.Ε.». Η κυβέρνηση δεν δεσμεύτηκε σε κανένα από τα αιτήματα των λιμενεργατών και παραπέμπει την επαναδιαπραγμάτευση για το Δεκέμβρη, όπου θα έχει προχωρήσει σε αλλαγή της σύνθεσης της διοίκησης του ΟΛΠ (Οργανισμός Λιμένος Πειραιά), η οποία κατά την κυβέρνηση έχει την ευθύνη της επαναδιαπραγμάτευσης.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να κερδίσει χρόνο μέσα από ένα διάλογο-απάτη. Η κυβέρνηση μιλάει για αλλαγή της διοίκησης του ΟΛΠ, όταν δύο βδομάδες πριν δεν είχε κάνει δεκτές τις παραιτήσεις των μελών της σημερινής διοίκησης. Η ίδια η COSCO, με ανακοίνωσή της, μιλάει για επαναδιαπραγμάτευση σε θέματα «τεχνικής φύσης που δεν επιφέρουν την οποιαδήποτε μεταβολή σε ό,τι προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης».
Η κυβέρνηση, που τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά τονίζει σε όλους τους τόνους ότι θα χτυπήσει τη φοροδιαφυγή, δείχνει διατεθειμένη να αποδεχθεί ακόμα και τις φοροαπαλλαγές, που η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει για την εταιρεία. Ίσως δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στην κινέζικη εταιρεία δεν έχει μετοχές μόνο η κυβέρνηση της Κίνας. Άλλωστε σε όλα τα λιμάνια υπάρχει μια ελεύθερη ζώνη που φορολογικά θεωρείται χώρος εκτός Ελλάδας και η COSCO θα μπορεί να τον εκμεταλλευτεί όπως θέλει.
Ακύρωση
Ο μόνος τρόπος να ακυρωθεί η σύμβαση είναι οι αγώνες των εργαζομένων. Όχι μόνο των λιμενεργατών, αλλά όλων μας. Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και η Ένωση Μονίμων Λιμενεργατών προκήρυξαν 48ωρη απεργία και στην πορεία της θα αποφασίσουν τη συνέχεια. Είναι το πρώτο σημαντικό βήμα που χρειαζόταν να γίνει.
Οι ηγεσίες των συνδικάτων των λιμενεργατών αυτή τη στιγμή μιλάνε γενικόλογα για την ακύρωση της σύμβασης και ταυτόχρονα θέτουν όρους αποδοχής της. Τα αιτήματά τους είναι τρία: Να διασφαλιστεί ο έλεγχος του ΣΕΜΠΟ από το Δημόσιο ακόμη και αν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, να μη θιγεί η συλλογική σύμβαση εργασίας τους και να μην έχει φοροαπαλλαγές η COSCO. Τα αιτήματα αυτά είναι σε μεγάλο βαθμό πίσω από τη διάθεση των ίδιων των λιμενεργατών.
Η Αριστερά χρειάζεται να στηρίξει αυτή την απεργία και να συνδεθεί με τους αγωνιστές λιμενεργάτες, που μπορούν να βάλουν την πίεση στη συνδικαλιστική τους ηγεσία να συνεχίσει την απεργία, διεκδικώντας την ακύρωση της σύμβασης. Να ξαναπροχωρήσουν σε διαδηλώσεις και συγκεντρώσεις, ώστε να συνδεθούν με τον κόσμο που θέλει να συμπαρασταθεί στον αγώνα τους, που θέλει να αντισταθεί στις ιδιωτικοποιήσεις.
Το ΚΚΕ, σωστά, μιλάει για συνέχεια του αγώνα, μέχρι να ακυρωθεί η σύμβαση. Μάλιστα μόνο ο δικός του συνδικαλιστής είχε ψηφίσει ενάντια στην αναστολή των κινητοποιήσεων. Όμως για μια ακόμη φορά βάζει τον όρο στους εργαζόμενους να ακολουθήσουν πλήρως τη δική του γραμμή και δεν συμμετέχει, όπως δεν συμμετείχε και στις πρώτες διαδηλώσεις, στις προσπάθειες στήριξης του αγώνα των λιμενεργατών που γίνονται στον Πειραιά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ από την πρώτη στιγμή έχει σταθεί στο πλευρό των λιμενεργατών. Συμμετείχε στις κινητοποιήσεις τους, αλλά και στις κινητοποιήσεις στήριξης του αγώνα τους. Και παρά την αρνητική εξέλιξη με την αναστολή των κινητοποιήσεων, που στηρίχθηκε και από συνδικαλιστές που έχουν σχέσεις με τον ΣΥΝ, συνεχίζει να αναδεικνύει ως κύριο ζήτημα την ανατροπή της ιδιωτικοποίησης του ΣΕΜΠΟ με την ακύρωση της συμφωνίας. Καθοριστικό ρόλο μπορούν να παίξουν οι τοπικές επιτροπές του ΣΥΡΙΖΑ, βοηθώντας να ανοιχτεί στην κοινωνία ο αγώνας των εργαζόμενων στο λιμάνι. Αποδεικνύοντας ότι το σύνθημα «ισχυρός στη βουλή, ισχυρός και στους αγώνες» δεν ήταν μόνο προεκλογικά λόγια.
Η ακύρωση της σύμβασης μπορεί να είναι μια μεγάλη νίκη για όλους μας. Γιατί και οι εργασιακές σχέσεις των εργαζόμενων που δουλεύουν τώρα στο λιμάνι, αλλά και όσων προσληφθούν στο μέλλον δεν θα είναι μεσαιωνικές, αλλά και οι τιμές των προϊόντων, που διακινούνται μέσω του ΣΕΜΠΟ, θα μπορούν να ελέγχονται και δεν θα εκτιναχτούν στα ύψη.