Πολλά είναι τα σχολεία που συνεχίζουν τις καταλήψεις, παρ’ όλη την επίθεση που δέχονται καθημερινά από την κυβέρνηση, τα ΜΜΕ και διάφορους «αγανακτισμένους», που περιφέρονται έξω από τα σχολεία προσπαθώντας να πείσουν τους μαθητές, να αποδεχτούν την κατάσταση και να γυρίσουν πίσω στα θρανία τους.
Πολύ μαζική και γεμάτη παλμό ήταν η παρουσία των μαθητών στις εκπαιδευτικές διαδηλώσεις στις 1 και 9 Νοέμβρη, που έδειξαν τη δυναμική και τη διάθεση του κινήματος. Από την άλλη, η απόφαση-πρόταση του συντονιστικού των μαθητών (ΣΑΣΑ) στις 9 Νοέμβρη, σε μια συνεδρίαση χωρίς μεγάλη μαζικότητα και πολλή συζήτηση, ήταν για συνέχιση του αγώνα μεν, με «πολύμορφες κινητοποιήσεις» δε, μέχρι την πορεία του Πολυτεχνείου στις 17 Νοέμβρη. Οι λίγες τοποθετήσεις που έγιναν πρόβαλαν τα προβλήματα που υπάρχουν στα σχολεία από «αγανακτισμένους γονείς και διευθυντές», χωρίς όμως να δείχνουν πώς θα μπορούσαμε να τα λύσουμε.
Όμως παρ’ όλα τα προβλήματα, οι προϋποθέσεις υπάρχουν για να νικήσουμε. Βασικός όρος είναι το κίνημά μας να γίνει πανεκπαιδευτικό, και να μπουν στον αγώνα μαζί μας οι φοιτητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί. Την ίδια στιγμή χρειαζόμαστε τη συμπαράσταση από τους γονείς μας, αλλά και όλους τους εργαζόμενους. Όσο για τις καταλήψεις που πολλές φορές δεν έχουν μαζική συμμετοχή, προτείνουμε δράσεις όπως εκδηλώσεις και συζητήσεις, που θα εξασφαλίζουν τη συμμετοχή όλων.
Στο σχολείο μου, το 4ο Λύκειο Αμαρουσίου, προσπαθήσαμε να κινηθούμε με αυτό τον τρόπο.
Γενικές συνελεύσεις
Κάθε βδομάδα κάνουμε μαζικές γενικές συνελεύσεις. Η συνέλευσή μας αποφάσισε τη συμμετοχή στο συλλαλητήριο στις 1 Νοέμβρη, παρ’ όλο που το συντονιστικό δεν είχε πάρει απόφαση. Το σχολείο μας είχε παρουσία με πανό και στις δύο εκπαιδευτικές διαδηλώσεις. Μερικά από τα συνθήματα που φωνάζαμε ήταν «Λεφτά για την παιδεία, αυξήσεις στους μισθούς, όχι δαπάνες για εξοπλισμούς», «Μαθητές, εργατιά, μια φωνή και μια γροθιά», «Μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί, όχι στη λιτότητα και την καταστολή», «Όχι εξετάσεις και βαθμολογία, πρόσβαση ελεύθερη σε όλη την παιδεία». Τα συνθήματα πέρασαν και σε άλλα μπλοκ σχολείων, που τα φώναξαν μαζί μας. Δεν άρεσαν όμως στους οργανωτές της πορείας, που φρόντισαν να απομακρύνουν τα συγκεκριμένα σχολεία από το μπλοκ μας.
Επίσης, φτιάξαμε προκήρυξη με τα αιτήματά μας και τη μοιράσαμε σε γονείς και καθηγητές. Το σημαντικότερο είναι ότι κάναμε εκδήλωση στο σχολείο με γονείς και καθηγητές για να συζητήσουμε μαζί. Πολλοί ήταν αυτοί που μας υπερασπίστηκαν και αναγνώρισαν ότι τα αιτήματά μας είναι δίκαια. Τους καλέσαμε να παλέψουν μαζί μας, γιατί μόνο έτσι μπορούμε να νικήσουμε.
Συντονιστικό
Βέβαια μεγάλο ρόλο στο πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα παίζει και το ΣΑΣΑ. Αυτό όμως το συντονιστικό συνεδριάζει μόνιμα στο συνδικάτο οικοδόμων, καλεί σε ξεχωριστές προσυγκεντρώσεις τους μαθητές και θεωρεί ότι το μαθητικό κίνημα πρέπει να είναι αυτόνομο και να προβάλλει τα δικά του ξεχωριστά αιτήματα. Οι «Μαθητές-τριες Ενάντια στο Σύστημα» συμμετείχαμε στις συνεδριάσεις του. Προσπαθήσαμε να γίνει συζήτηση για το πώς μπορούμε να νικήσουμε, προβάλλοντας την εμπειρία των σχολείων μας. Προβάλαμε το αίτημα για αύξηση των δαπανών στον προϋπολογισμό ως κεντρικό, γιατί μπορεί να μας ενώσει με καθηγητές και εργαζόμενους. Επίσης τονίσαμε ότι το συντονιστικό θα πρέπει να λειτουργήσει δημοκρατικά, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλες τις απόψεις να ακούγονται. Ταυτόχρονα προτείναμε, όπως θα το κάνουμε και στις συνελεύσεις των σχολείων μας, να συνεχιστούν οι καταλήψεις. Για μας, όμως, δεν έχει σημασία μόνο η μορφή πάλης, αλλά και ο τρόπος που θα συνεχίσουμε. Μαζί με τους εκπαιδευτικούς, μαζί με τους γονείς και τους εργαζόμενους, με μαζικές και ζωντανές καταλήψεις. Η πραγματικότητα είναι ότι μπορούμε να νικήσουμε, αν ακολουθήσουμε αυτόν το δρόμο. Την ίδια στιγμή προετοιμαζόμαστε για τη διαδήλωση του Πολυτεχνείου στις 17 Νοέμβρη, καλώντας τους συμμαθητές μας να διαδηλώσουν και να ενισχύσουν το μπλοκ των «Μαθητών-τριών Ενάντια στο Σύστημα», που παλεύουν για δημόσια και δωρεάν παιδεία, αλλά και για μια κοινωνία χωρίς φτώχεια και εκμετάλλευση, στον επαναστατικό δρόμο του Νοέμβρη.
Άγγελος Κάπαρης,
4ο Λύκειο Αμαρουσίου