«Απαιτούμε την τήρηση μέτρων υγιεινής και ασφάλειας»

Συνέντευξη με την Αλική Δοκμετζή, απολυμένη από την Pizza Fan 
 

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
Συνέντευξη με την Αλική Δοκμετζή

Η  Εργατική Αριστερά μιλάει με την Αλίκη Δοκμετζή που πρόσφατα απολύθηκε από το κατάστημα της Pizza Fan στο Κερατσίνι. Η εμπειρία της Αλίκης είναι μια καθημερινή εικόνα του κλάδου του επισιτισμού (και όχι μόνο) που αντιμετωπίζει χιλιάδες προβλήματα. Προβλήματα που παρά τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται από τα σωματεία του κλάδου έχουν επιδεινωθεί και από τις μνημονικές πολιτικές της προηγούμενης δεκαετίας που όχι μόνο μείωσαν τα δικαιώματα των εργαζομένων και τους μισθούς τους αλλά ταυτόχρονα τους αφαίρεσαν και το δικαίωμα της προστασίας τους είτε μέσω των συλλογικών συμβάσεων εργασίας είτε μέσα από θεσμούς προστασίας των εργαζομένων όπως η επιθεώρηση εργασίας που απαξιώθηκαν μένοντας χωρίς προσωπικό.
Προβλήματα που επιδεινώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 όπου οι εργαζόμενοι και στον ιδιωτικό τομέα έχουν αφεθεί χωρίς κανένα πρωτόκολλο προστασίας με αποτέλεσμα όπως συνέβη και με την Αλίκη να κινδυνεύει και η υγεία τους, να κολλάνε Covid-19 και στο τέλος να απολύονται όταν ζητάνε τα αυτονόητα. Όλα τα παραπάνω τα περιγράφει γλαφυρά η ίδια η Αλίκη στη συνέντευξη που ακολουθεί και στις ερωτήσεις του Θοδωρή Πατσατζή για την Εργατική Αριστερά.

-------

 Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους απολύθηκες από την Pizza Fan;
Την ημέρα της απόλυσης μου η δικαιολογία ήταν ότι έχει μειωθεί η δουλειά. Ο πραγματικός λόγος ήταν η αντίδρασή μου σε όσα έγιναν από την εργοδοσία όταν, στις αρχές Δεκέμβρη, παρουσιάστηκε επιβεβαιωμένο θετικό κρούσμα Covid-19 σε συναδέλφισσα μέσα στην κουζίνα. Μας ενημέρωσαν για αυτό και μας κανόνισαν rapid test που είναι γνωστό ότι δεν είναι αξιόπιστα. Ήμουν ένα από τα ελάχιστα άτομα που επικοινώνησε με τον εργοδότη και το διευθυντή και τους ζήτησα να μας κάνουν ενημέρωση για το ποιο είναι το πρωτόκολλο. Όταν μου είπαν ότι δεν υπάρχει τους ζήτησα να γίνουν μοριακά τεστ και εκεί απάντησαν ότι δεν ξέρουν αν χρειάζονται και μάλλον δεν είναι απαραίτητο να γίνουν. 
Η απάντηση παρέμενε ίδια και όταν τους ζήτησα να γίνουν επαναληπτικά τεστ μετά από τις ημέρες που προβλέπει ο ΕΟΔΥ μιας και το πρώτο που μας έκαναν ήταν το rapid. Ύστερα από αυτή την πίεση κανονίστηκε για εμένα και για ορισμένα επιλεγμένα άτομα από το προσωπικό που βγήκαμε αρνητικοί αλλά δεν δεχθήκαμε να πάμε να δουλέψουμε την επόμενη, να γίνουν μοριακά τεστ. Όταν βγήκαμε και σε αυτά αρνητικοί μας ζητήθηκε να δουλέψουμε κανονικά αλλά εγώ πάλι αρνήθηκα διότι είχα συμπτώματα και όπως αποδείχθηκε στην πορεία ήμουν τελικά θετική στον Covid-19. Θεωρώ ότι αυτή η αντίδρασή μου ήταν βασικός λόγος της στοχοποίησης μου και ο πραγματικός λόγος της απόλυσης μου. 

 Πήραν οποιαδήποτε άλλα μέτρα εκτός από αυτά τα τεστ που τους πιέσατε να γίνουν;
Το επόμενο πρωί που ξέραμε για το κρούσμα το μαγαζί δεν έκλεισε και είχε παραμείνει ανοιχτό με ελάχιστο προσωπικό. Από τη στιγμή που βγήκαν αρκετά άτομα θετικά στο rapid, γύρω στα 7 αν θυμάμαι σωστά, αναγκάστηκε το απόγευμα να το κλείσει το μαγαζί. Το ίδιο πρωί κιόλας έκανε απολύμανση όσο ήταν ανοιχτό αλλά το απόγευμα το έκλεισε. Την επόμενη μέρα αφού κάναμε τα τεστ κάλεσε όσους είχαμε βγει αρνητικοί να πάμε να δουλέψουμε κανονικά. Και έκτοτε συνέχισε να είναι ανοιχτό το μαγαζί προσλαμβάνοντας νέο προσωπικό και μετακινώντας συναδέλφους από άλλα καταστήματα της αλυσίδας στο Κερατσίνι. Μοριακά τεστ εν τέλει δεν έγιναν σε όλους παρόλο που ασκήθηκε πίεση και από μένα και από το Συνδικάτο Επισιτισμού Τουρισμού το οποίο εγώ ενημέρωσα. και στην ουσία ήταν σαν να μην άλλαξε τίποτα από τη μέρα που βρέθηκαν τα κρούσματα και μετά. Ενώ ο ίδιος ο ιδιοκτήτης είπε στο συνδικάτο ότι ναι, θα λάβω μέτρα και έχω επικοινωνήσει με τον ΕΟΔΥ και τα λοιπά στην πραγματικότητα δεν έκανε τίποτα. Άρα είχαμε ανύπαρκτα μέτρα σε ένα κατάστημα που είναι περίπου 60 τετραγωνικά και δουλεύουν 15 άτομα κουζίνα και 15 διανομείς το πλήρες προσωπικό και σε μέρες κι ώρες αιχμής  δουλεύαμε ταυτόχρονα γύρω στα 20 άτομα μέσα στο κατάστημα.  

 Ποια είναι τα πιο σημαντικά προβλήματα στον κλάδο;
Υπάρχουν οι διεκδικήσεις για Bαρέα και ανθυγιεινά ένσημα, οι διεκδικήσεις για την ασφάλεια των διανομέων που είναι συνεχώς στο δρόμο, για τα μέτρα υγιεινής πολύ περισσότερο τώρα με την πανδημία και για τα μέτρα ασφαλείας. Γενικά επειδή είναι ένας κλάδος που νομίζω ότι είναι πάρα πολύ διαδεδομένη η ανειδίκευτη εργασία. Προσλαμβάνονται εργαζόμενοι χωρίς κάποια ειδίκευση ή κατάρτιση, χωρίς κάποιο πτυχίο και άρα και με μειωμένα δικαιώματα, μειωμένους μισθούς και πέι λέγοντας. Και βέβαια αυτό το προσωπικό είναι πιο αναλώσιμο. Πιο εύκολο να απολυθεί.

 Είχες συμπαράσταση από τα σωματεία του κλάδου και τους συναδέλφους σου;
Το Συνδικάτο Επισιτισμού-Τουρισμού που είμαι μέλος έκανε και τηλεφωνικές επικοινωνίες με τον εργοδότη και με στήριξε άμεσα με ανακοινώσεις και παρεμβάσεις όπως και η παράταξη που συμμετέχω η ΛΑΝΤΖΑ. Είχε ήδη γίνει παρέμβαση μετά από ανακοίνωση που γράψαμε με συναδέλφους για όσα συνέβαιναν στο κατάστημα. Μετά την απόλυσή μου βγήκε κείμενο καταγγελίας και έγινε παρέμβαση στο κατάστημα όπου μέλη του συνδικάτου μιλήσαμε με τους εργαζόμενους και μοίρασαν την καταγγελία. Αντίστοιχη παρέμβαση πραγματοποιήθηκε από την ΛΑΝΤΖΑ και φορείς της περιοχής την Κυριακή 31 Γενάρη. Βασικά αιτήματα των κινητοποιήσεων είναι η επαναπρόσληψη μου κι όσων απολύθηκαν και να μη γίνουν άλλες απολύσεις καθώς αυτές σχεδιάζονται το επόμενο διάστημα όπως μας ενημέρωσε η εργοδοσία. Επίσης απαιτούμε και την τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας. Όλα αυτά όχι μόνο στο συγκεκριμένο κατάστημα στο οποίο ήμουν εγώ στο Κερατσίνι αλλά και για τα άλλα καταστήματα της αλυσίδας και άλλα μαγαζιά της περιοχής.
Οι κινητοποιήσεις είναι επιτακτικό να συνεχιστούν γιατί αυτό που συνέβη σε μένα δεν αποτελεί μία εξαίρεση με βάση τα δεδομένα που γνωρίζουμε πλέον για τις πολιτικές και την κατάσταση που επικρατεί στο συγκεκριμένο χώρο εργασίας της Pizza Fan.

Φύλλο Εφημερίδας

Κατηγορία