Νέα από τους εργατικούς χώρους

Νέα από τους εργατικούς χώρους

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
Επιμέλεια: Θοδωρής Πατσατζής

Εαρινή έκθεση Κομισιόν

Π αρά τους χαμηλούς τόνους που προσπαθεί να κρατήσει ο Μητσοτάκης μετά τη νίκη του την 21η Μάη ολοένα και πιο αποκαλυπτικά για το τι περιμένει τους εργαζόμενους στην Ελλάδα μετά την 25η Ιούνη είναι τα γεγονότα αλλά και όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες. Κάποια από αυτά είναι και όσα περιλαμβάνει η εαρινή έκθεση της Κομισιόν.
Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι υποχρεωμένη σύμφωνα με την έκθεση αυτή να κρατάει “παγωμένους” τους μισθούς μη αναγνωρίζοντας την προϋπηρεσία χιλιάδων εργαζομένων. Τις γνωστές στην Ελλάδα ως “τριετίες”. Μπορεί η ΝΔ να τάζει μέσο μισθό 1500 ευρώ και 1.000 ευρώ κατώτατο αλλά σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση οι αυξήσεις μισθών σε αυτά τα επίπεδα είναι ένα άπιαστο όνειρο.
Οι τριετίες είναι τα επιδόματα που παίρνουν οι μισθωτοί που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό για κάθε τρία χρόνια προϋπηρεσίας και τα οποία έχουν παγώσει από το 2012 στο όνομα της αντιμετώπισης της ανεργίας. Ο μνημονιακός νόμος που έχει εφαρμοστεί από τότε από όλες τις κυβερνήσεις παραμένει ενεργός και υποτίθεται ότι θα πάψει να εφαρμόζεται, όταν η ανεργία πέσει κάτω από το 10%, μεσοσταθμικά σε ετήσια βάση. Η έκθεση της Κομισιόν εκτιμά ότι αυτό είναι αδύνατο να συμβεί τουλάχιστον ως το 2025 και παραπέμπει το ξεπάγωμα των τριετιών στους κατώτατους μισθούς του ιδιωτικού τομέα για το 2027. Αν μάλιστα ισχύουν όσα ακούγονται για μη αναδρομική ισχύ του μέτρου τότε το ξεπάγωμα θα αρχίσει το 2029.
Για να γίνει αντιληπτό πόσα χάνει ένας εργαζόμενος λόγω του παγώματος των τριετιών ας δούμε το εξής παράδειγμα. Εργαζόμενος που έχει κλείσει 9 χρόνια εργασίας στον ιδιωτικό τομέα θα έπαιρνε 936 ευρώ μεικτά. Ο σημερινός κατώτατος μισθός είναι 780 ευρώ μεικτά.
Κάθε φορά που η Κομισιόν προχωρά σε αντίστοιχες συστάσεις οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα εντείνουν τα μέτρα σε βάρος των εργαζομένων. Η “συνετή δημοσιονομική πολιτική” δεν επιτρέπει αυταπάτες. Εκτός από την καθήλωση των μισθών στην ίδια έκθεση τονίζεται η αναγκαιότητα επιτάχυνσης των πλειστηριασμών,  «μεταρρυθμίσεων» στην Υγεία  και άμεσης υλοποίησης του στρατηγικού σχεδίου της «πράσινης μετάβασης». Απέναντι σε αυτά επείγει από τα κάτω η μέγιστη ενότητα και συσπείρωση για να τους αντιμετωπίσουμε.

Εργοδοτικό έγκλημα στο Πέραμα
Οργή και αγανάκτηση είναι τα συναισθήματα που κυριαρχούν στη Ναυπηγοεπισκεθαστική Ζώνη του Περάματος μετά το δυστύχημα που σημειώθηκε εκεί τη Δευτέρα 29/5 με τραγικό απολογισμό το θάνατο ενός 47χρονου χειριστή γερανού και τον σοβαρό τραυματισμό άλλων 2 εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι καταπλακώθηκαν από προπέλα πλοίου κατά τη διάρκεια εργασιών. Άμεση ήταν και η αντίδραση του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας που κάλεσε σε 24ωρη απεργία την Τρίτη 30/5. 
Η συμμετοχή των εργαζομένων στη Ζώνη του Περάματος στην κινητοποίηση ήταν πολύ μαζική. Η συγκέντρωση ξεκίνησε νωρίς το πρωί στην κεντρική πύλη της Ζώνης και ακολούθησε πορεία στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Άλλωστε δε θεωρούν αυτό που έγινε ένα τυχαίο ατύχημα. Αντίθετα μιλάνε για προδιαγεγραμμένο εργοδοτικό έγκλημα με τη συνενοχή της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ένα έγκλημα που οφείλεται στα ελλειπή μέτρα προστασίας από τους εργοδότες, στις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας που υπάρχουν από τους νεοφιλελεύθερους νόμους που έχουν ψηφίσει όλες οι κυβερνήσεις τα τελευταία 30 χρόνια. Αυτές οι νομοθετικές παρεμβάσεις που έχουν αφήσει γυμνούς από προσωπικό τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και που εντατικοποιούν την εργασία, είναι που επιτρέπουν στους εργοδότες να μην τηρούν τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας. 
Εξαιτίας των παραπάνω το έγκλημα αυτό θα μπορούσε να συμβεί και στα άλλα ναυπηγεία. Στη Σύρο, στην Ελευσίνα, στη Σαλαμίνα. Το έγκλημα ήρθε να διαψεύσει με τον πιο τραγικό τρόπο τις δηλώσεις του απερχόμενου και πιθανότατα επόμενου πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη που κοκορευόταν σε συνέντευξή του σε τηλεοπτικό σταθμό ότι το 38% που πήρε η ΝΔ στο Πέραμα ήρθε “διότι βάλαμε σε τάξη την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και δώσαμε δουλειές στον κόσμο. Διότι πήγαμε και του μιλήσαμε για τα προβλήματά του”.

Απέργησαν ξανά οι σιδηροδρομικοί
Τα παραμύθια της ΝΔ ότι επαναλειτουργεί το σιδηροδρομικό δίκτυο μετά το ατύχημα στα Τέμπη χωρίς προβλήματα διαψεύδονται από την πραγματικότητα. Οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας) και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο πραγματοποίησαν 24ωρη απεργία την Τρίτη 30 Μάη. Ο βασικός λόγος της απεργιακής κινητοποίησης ήταν τα πολλά και σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
 Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενηδούνιας, κατήγγειλε ότι την πρώτη ημέρα της επανεκκίνησης τους ενημέρωσαν ότι θα υπάρχει μονή γραμμή στη διαδρομή Λάρισας-Πλατύ. «Δηλαδή θα κινούμαστε σε μονή γραμμή 130 χιλιομέτρων, γιατί ο σταθμός Λιτοχώρου -που εργάζεται- δεν έχει κλειδούχο». Μπορεί στην πορεία της μέρας ο ΟΣΕ να ανακοίνωσε ότι υπήρχαν προβλήματα που αποκαταστάθηκαν και ότι έχει και κλειδούχους για να λειτουργήσουν τη γραμμή αλλά στην πραγματικότητα οι επικοινωνίες στην Ειδομένη δεν αποκαταστάθηκαν και όλα τα προβλήματα παραμένου. Μάλιστα εκτός από την απεργία οι εργαζόμενοι προχωρούν και σε καταγγελία στη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου) για ασαφείς οδηγίες που δόθηκαν από τον ΟΣΕ σε μηχανοδηγό τη Δευτέρα 29/5. Οι εργαζόμενοι θα αναζητήσουν πραγματογνωμοσύνη για τις ταχύτητες των 140 χιλιομέτρων την ώρα όπου δεν λειτουργούν η Τηλεδιοίκηση και τα Φωτοσήματα. Απαιτούν επίσης τεχνικούς ασφαλείας που θα ελέγχουν όλες τις εγκαταστάσεις. 

Φύλλο Εφημερίδας

Κατηγορία