Camping Resist Reclaim Revolt 2023: One Solution, Revolution!

Φωτογραφία

Το Camping Resist Reclaim Revolt  2023 θα γίνει από τις 26 Ιουλίου εώς τις 2 Αυγούστου στο Camping Ayanis, στην Ιτέα. Για άλλη μια χρονιά, το καθιερωμένο Camping που οργανώνει το rproject.gr, θα είναι μία ευκαιρία συνάντησης, ξεκούρασης, ψυχαγωγίας και πολιτικής συζήτησης μέσα στο καλοκαίρι.
 

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
Χρήστος Σταυρακάκης

Ο Παγκόσμιος Μάης και η Γαλλία του ‘68
Το φετινό μας σύνθημα είναι «One Solution, Revolution!». Με αφορμή τα 55 χρόνια από το Μάη του ‘68, δανειζόμαστε ένα από τα εμβληματικά συνθήματά του και αφιερώνουμε το camping μας στον παγκόσμιο Μάη του ‘68, την πιο σύγχρονη και τελευταία μεγάλη διεθνή εξέγερση. Συνεχίζουμε να εμπνεόμαστε από την εξέγερση που άνοιξε ρωγμές και προοπτικές ανατροπής σε μία εποχή που ο καπιταλισμός φάνταζε παντοδύναμος, που επανέφερε στην «ημερήσια διάταξη» τα απελευθερωτικά οράματα της επανάστασης και του σοσιαλισμού, που είχαν πλέον απομείνει σκουριασμένες αναφορές στα προγράμματα των κομμουνιστικών κομμάτων και της σοσιαλδημοκρατίας τη δεκαετία του ‘60.
Σε διαφορετικές χώρες, με διαφορετικούς τρόπους «γεννήθηκε» ένα διεθνές κύμα εξεγέρσεων που επιχείρησε να αμφισβητήσει συνολικά την καθεστηκυία τάξη πραγμάτων εκκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες. Η νεολαία ριζοσπαστικοποιούταν και ασφυκτηούσε στα συντηρητικά πλαίσια των κοινωνιών της Δυτικής Ευρώπης και της Αμερικής, οι γυναίκες αμφισβητούσαν μαζικά τα όρια και τους ρόλους που επέβαλε το σύστημα και συναντήθηκαν με τη νεολαιίστικη και εργατική ριζοσπαστικοποίηση, ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος στο Βιετνάμ συνάντησε την αντιπολεμική οργή των φοιτητών που έβλεπαν τα αδέρφια τους να στέλνονται στο σφαγείο ενώ στο μέτωπο οι στρατιώτες αντιδρούσαν και έφταναν να οργανώνουν ανταρσίες, οι δικτατορίες στην Ελλάδα και την Πορτογαλία έχαναν τη δύναμή τους καθώς η κοινωνική οργή για τα στρατιωτικά καθεστώτα συσσωρευόταν στη νεολαία και την εργατική τάξη. 
Ο Γαλλικός Μάης έχει τη μεγαλύτερη «ακτινοβολία» ακόμα και σήμερα. Η φοιτητική εξέγερση που ξεκίνησε από την αντίθεσή της στο συντηρητισμό του καθεστώτος του στρατηγού Ντε Γκολ, γρήγορα βρήκε το δρόμο της συνάντησης με την εργατική τάξη στα γαλλικά εργοστάσια. Ο αγώνας της νεολαίας πυροδότησε τη μεγαλύτερη εργατική εξέγερση μέχρι τότε και οδήγησε στη μεγαλύτερη και μαζικότερη Γενική Απεργία που είχε γνωρίσει μέχρι τότε η μεταπολεμική Ευρώπη. Η ορμητική είσοδος στο προσκήνιο των εργαζομένων, ήταν που ταρακούνησε ολόκληρο το γαλλικό καθεστώς. Στη Γαλλία «ανακαλύφθηκε» ξανά η δύναμη και ο κεντρικός ρόλος της εργατικής τάξης ως επαναστατικό κοινωνικό υποκείμενο, ως εκείνη η δύναμη που θέλει και μπορεί μέσα από τη δική της ανεξάρτητη δράση της να ανατρέψει τον καπιταλισμό δημιουργώντας ρήγματα και στις επικρατούσες θεωρίες ανάμεσα στις επίσημες δυνάμεις του εργατικού κινήματος και της Αριστεράς, που είτε ρητά είτε άρρητα, είχαν υιοθετήσει μία πολιτική «κοινοβουλευτικού δρόμου». Αντίστοιχα, στην Ιταλία, το «καυτό φθινόπωρο» του ‘69 που χαρακτηρίστηκε από μία επίμονη ριζοσπαστική εργατική κινητοποίηση που συσπείρωνε όλους τους καταπιεσμένους, σηματοδότησε την αρχή μιας δεκαετίας πυκνών εργατικών κινητοποιήσεων, διεκδικήσεων και μαζικοποιήσης των συνδικάτων και της νέας επαναστατικής Αριστεράς.
Το δεύτερο κύμα 
του φεμινισμού

Μία από τις σημαντικές πτυχές του Παγκόσμιου Μάη, ήταν η εμφατική εμφάνιση των φεμινιστικών διεκδικήσεων και του γυναικείου ριζοσπαστισμού. Οι γυναίκες πριν τον Μάη του 68 έχουν ελάχιστα δικαιώματα. Οι γυναίκες δεν μπορούσαν να φορούν παντελόνι στη δουλειά, οι παντρεμένες χρειάζονταν την άδεια του συζύγου για να ανοίξουν λογαριασμό στην τράπεζα και για να έχουν τραπεζικές συναλλαγές, ο άντρας ασκούσε απόλυτο έλεγχο στην οικογένεια, φυσικά απαγορεύονταν εκτρώσεις, το διαζύγιο ήταν μία πολύ δύσκολη υπόθεση αφού η γυναίκα έπρεπε να αποδείξει ότι η αιτία χωρισμού ήταν κάποιου είδους «ελάττωμα» του συζύγου. Το σπίτι, ο οίκος, στην μεταπολεμική Γαλλία παρουσιάζεται ως ο παράδεισος, το καταφύγιο της γαλλικής οικογένειας. Τα ζητήματα που αφορούν τις γυναίκες συζητιούνται ως «ειδικά ζητήματα» που αφορούν την ιδιωτική σφαίρα και όχι τη δημόσια ζωή.
Ήταν η εποχή που το δεύτερο κύμα του φεμινισμού, που είχε κάνει την εμφάνισή του ήδη από τη δεκαετία του ‘50 συνάντησε τη ριζοσπαστικοποίηση του Μάη του ΄68, συνδέοντας τα ζητήματα της γυναικείας απελευθέρωσης με την ανάγκη για την απαλλαγή από την καπιταλιστική εκμετάλλευση, ριζοσπαστικοποιώντας το φεμινιστικό κίνημα. Πολλές από τις σημερινές διεκδικήσεις ενάντια στην ενδοοικογενειακή βία, την ισότητα στα πολιτικά δικαιώματα και την εργασία, υπέρ του δικαιώματος στην άμβλωση, εμφανίζονται για πρώτη φορά στα μέσα της δεκαετίας του ‘60 και συνεπαίρνουν δεκάδες χιλιάδες νέες εργαζόμενες σε όλο τον κόσμο.
Η κληρονομιά 
Το γυναικείο και φεμινιστικό κίνημα, τα αντιπολεμικά κινήματα, τα κινήματα των μαύρων, το κίνημα για την απελευθέρωση των ομοφυλόφιλων, τα πρώτα οικολογικά κινήματα, τα αντιρατσιστικά κινήματα, οι οργανώσεις της Επαναστατικής Αριστεράς, είναι παιδιά του παγκόσμιου Μάη. Ενός Μάη που ακούμπησε στις πιο γνήσιες επαναστατικές παραδόσεις του παρελθόντος, για να δώσει ώθηση για τους αγώνες του μέλλοντος. 
Ενέπνευσαν τη νεολαία και τους εργαζόμενους σε παγκόσμιο επίπεδο. Προκάλεσαν εκρηκτικά φοιτητικά και απεργιακά κινήματα, λαϊκές εξεγέρσεις, απελευθερωτικά κινήματα που έδιωξαν τους ιμπεριαλιστές, που ανέτρεψαν δικτατορίες, που σάρωσαν δεξιές κυβερνήσεις, που ταρακούνησαν την αστική τάξη. Πολύ περισσότερο, όμως, τα γεγονότα του Μάη αναζοπύρωσαν την ξεχασμένη πεποίθηση ότι μπορούμε να ζήσουμε αλλιώς. Ότι το σύστημά τους δεν είναι άτρωτο. Ότι η επανάσταση δεν είναι μια κλισέ ατάκα αλλά μια ζωντανή προοπτική. 
Οι «ξεχασμένες» επαναστατικές ιδέες του Λένιν, του Τρότσκι και της Λούξεμπουργκ, η εμβληματική δράση του Τσε Γκεβάρα και η Κουβανική Επανάσταση, η αίγλη της επανάστασης στην Κίνα του Μάο, ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας των Βιετκόνγκ στο Βιετνάμ και στην Αλγερία, έγιναν τα καύσιμα για τη νέα Επαναστατική Αριστερά που εμφανίζεται στα τέλη της δεκαετίας του ‘60 αμφισβητώντας τους συμβιβασμούς της επίσημης τότε Αριστεράς. 
Ψυχαγωγία και συλλογικές διακοπές
Οι επαναστατικές ιδέες θέλουν συλλογικότητα και το καλοκαίρι συλλογικές διακοπές και ψυχαγωγία. Όλοι και όλες μαζί για μία εβδομάδα οργανώνουμε συλλογικά τις διακοπές μας, την ψυχαγωγία μας και τις συζητήσεις μας. Το πρόγραμμα του camping θα έχει όπως κάθε χρόνο θεατρικά δρώμενα, προβολές ταινιών, φοιτητικά και μαθητικά workshops, παιχνίδια για μικρούς και μεγάλους, γλέντια και πάρτυ φτιάχνοντας έτσι μία πολύ ωραία πρόταση συλλογικών και οικονομικών διακοπών! Συνεχίζοντας και φέτος την περσινή επιτυχημένη παράσταση stand-up comedy, θα έχουμε τη χαρά να απολαύσουμε από κοντά εξαιρετικούς/ές κωμικούς. Καθημερινά, στο χώρο θα λειτουργεί αυτοδιαχειριζόμενη κουζίνα και μπαρ με χαμηλές τιμές. Επίσης, θα λειτουργεί βιβλιοπωλείο των εκδόσεων redmarks, για τα καλοκαιρινά αναγνώσματά μας. 

Φύλλο Εφημερίδας

Κατηγορία