Το μάθημα αρχίζει από «Α»: Αντίσταση στον Αυταρχισμό

νεολαία / Νίκος Κολυτάς, Χρήστος Κουλαφτάκης, Έλενα Λεχρή-Κοτρώνη / 21.02.2012

Τρεις μαθητές από το 4ο Λύκειο Νέου Ηρακλείου, περιγράφουν τον αυταρχισμό που χαρακτηρίζει το "νέο λύκειο", αλλά και τις προσπάθειες αντίστασης από την μεριά των μαθητών του σχολείου τους. Η δράση τους είναι ένα πολύτιμο "μάθημα αντίστασης" για κάθε σχολείο, σχολή ή χώρο δουλειάς.     

Είναι γνωστό ότι όλες οι τροποποιήσεις που έχουν γίνει στη νομοθεσία, που αφορά στην παιδεία και ειδικότερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, συντελούν στη μετατροπή του σχολείου σε φέουδο του διευθυντή του. Οι διευθυντές είναι πλέον κάτι σαν μάνατζερ των σχολείων και η λειτουργία τους είναι άκρως συγκεντρωτική.

 

Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις, ο διευθυντής του λυκείου μας μεγαλουργεί. Το Σεπτέμβρη, σε απόπειρα κατάληψης για τις άθλιες συνθήκες της παιδείας, αφαίρεσε κρυφά το βράδυ την πόρτα μαζί με την αλυσίδα και το επόμενο πρωί έκανε τον ανίδεο. Την περίοδο της κατάληψης κάλεσε την αστυνομία και ύστερα την έδιωξε, παριστάνοντας τον προστάτη μας. Μιλά στους καθηγητές με τελείως προστακτικό ύφος, καλλιεργώντας ένα κλίμα τρομοκρατίας, ενώ έχει καλέσει το σχολικό σύμβουλο για καθηγητή που παράκουσε στον τραγικό νόμο σύμφωνα με τον οποίο οι καθηγητές βάζουν μόνο ένα διαγώνισμα στο σχολικό έτος.

 

Ο παράλογος αυταρχισμός του πλήττει και τους μαθητές, καθώς τιμώρησε μία κοπέλα με μονοήμερη αποβολή, επειδή γέλασε στην προσευχή και συνέχισε αφαιρώντας για πάντα από τις τουαλέτες το χαρτί υγείας, επειδή κάποια παιδιά το σπατάλησαν. Την ίδια ώρα που λέει ότι δεν υπάρχει χαρτί Α4 στο σχολείο, αυτός μοιράζει σε όλες τις τάξεις κόλλες, ώστε να του γράψουν τα παιδιά την άποψή τους για το Ρήγα Φεραίο. Όντας πιστός στις εντολές της κ. Διαμαντοπούλου, μας έκοψε εκδρομές λόγω κατάληψης και ζήτησε πριν τις μαθητικές συνελεύσεις μας να καταθέτουμε τα θέματα συζήτησης στη διεύθυνση. Επίσης σε μεμονωμένους προέδρους τμημάτων για δικούς του λόγους έχει αρνηθεί την τέλεση των συνελεύσεων.

 

Απέναντι σε αυτή την αυθαιρεσία ως μαθητές δεν μπορούσαμε να μείνουμε απαθείς. Μέσω του 15μελούς δημιουργήθηκε επιτροπή αγώνα και συντάχθηκε ένα κείμενο διαμαρτυρίας ενάντια στις διευθυντικές υπερεξουσίες και την πολιτική του υπουργείου Παιδείας για το θέμα. Κατά τη διάρκεια των μαθητικών ωρών που επιχειρήσαμε να το μοιράσουμε ανά τμήμα, προκειμένου να γίνει συλλογή υπογραφών, μας διέταξε να γυρίσουμε στις τάξεις και στράφηκε και πάλι εναντίον των καθηγητών που μας είχαν δώσει άδεια να απουσιάσουμε. Το κείμενο παρ’ όλα αυτά διοχετεύτηκε από τα πενταμελή σε κάθε τμήμα και μαζεύτηκαν 243 υπογραφές συμπαράστασης.

 

Αξίζει να σημειωθεί πως, όταν απευθυνθήκαμε στο σύλλογο καθηγητών για να διαβάσουμε την προκήρυξή μας, έκανε ό,τι μπορούσε για να μη διαβαστεί και τελικώς μας έδιωξε. Ο φόβος του σε οποιαδήποτε μορφή αντίδρασης είναι έκδηλος. Το κείμενο στάλθηκε με την υπογραφή της επιτροπής αγώνα στο δήμο και αναμένουμε τις εξελίξεις.

 

Είναι σημαντικό, ειδικά σε περιόδους κρίσης που τα δικαιώματά μαςκαταπατούνται, να υπάρχουν σε κάθε σχολείο, σχολή ή χώρο δουλειάς συλλογικές και μαζικές απαντήσεις στην επιχειρούμενη τρομοκρατία και τη χειραγώγηση. Μόνο έτσι μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα, γιατί όπως έλεγε ο Μπρεχτ: «Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται έχει ήδη χάσει».