Πολιτικό σχόλιο
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Χρειάστηκε να περάσουν 30 χρόνια, να δαπανηθούν 3 δισ. ευρώ, να συντελεστεί ένα αρχαιολογικό έγκλημα, για να γιορτάσει η κυβέρνηση και λοιποί παρατρεχάμενοι, μια μικρή ευθεία 9,6 χλμ. με 13 σταθμούς, που αποτελούν το δίκτυο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Στη διήμερη φιέστα των εγκαινίων, με τις μεγαλοστομίες (μπας και ξεχάσει ο κόσμος την ακρίβεια), οι κουβάδες για τα νερά της βροχής (έμπαζαν οι οροφές σε τρείς διαφορετικούς σταθμούς) και η άσκηση για πυρκαγιά τις πρώτες ώρες λειτουργίας των συρμών, προκάλεσαν γέλια και κλάματα μαζί. Όπως και το περίφημο λογότυπο των 30.000 ευρώ, με το οποίο ακόμα γίνεται «πάρτι» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το έργο που ταλαιπώρησε για δεκαετίες την καθημερινότητα της πόλης, ξεκίνησε από την γνωστή «τρύπα Κούβελα» μπροστά στα πανεπιστήμια, στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Το 2006 υπογραφόταν η πρώτη σύμβαση με ορίζοντα παράδοσης το…2012. Τελικά, μετά από απανωτές παρατάσεις, φτάσαμε 2024 για να ολοκληρωθεί. Για τις συνεχείς διακοπές και καθυστερήσεις του έργου, έχουμε πληρώσει ήδη 500 εκατομμύρια για αποζημιώσεις σε εργολάβους, πέρα από την υπέρβαση του αρχικού προϋπολογισμού κατά 2 δισ. ευρώ. Επιπλέον, τρεις νεκροί και δεκάδες τραυματίες στα εργοτάξια του μετρό, είναι ο φόρος «αίματος» των εργατών, για κυλήσουν οι συρμοί. Αποτέλεσμα της εντατικής εργασίας και της απουσίας σοβαρών μέτρων προστασίας και ασφάλειας.
«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ»
Το μετρό Θεσσαλονίκης, θα αποτελεί για πάντα μνημείο ταλαιπωρίας των κατοίκων, διασπάθισης δημόσιου χρήματος και απίστευτων καθυστερήσεων, κυρίως λόγω διαπλοκής κράτους και εργολάβων, αλλά και γιατί συντελέστηκε ένα «πολιτισμικό έγκλημα». Όπως ήταν αναμενόμενο σε μια ιστορική πόλη όπως η Θεσσαλονίκη, κατά τη διάρκεια των εργασιών για την δημιουργία του σταθμού «Βενιζέλου» (και όχι μόνο), ανακαλύφθηκαν και αρχαιότητες μοναδικής σημασίας και ιστορικής αξίας. Παρά τις αντιδράσεις του Σ.Ε.Α., επιστημονικών φορέων, δημοτικών κινήσεων και τις κινητοποιήσεις διάσωσης των αρχαίων ευρημάτων, οι αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου κομματιάστηκαν και απομακρύνθηκαν. Σήμερα έχουν επιστρέψει στον χώρο ως ένα τεράστιο «παζλ» πάνω σε μπετονένιο δάπεδο, ως ντεκόρ στο σταθμό για να υποδύονται τους εντυπωσιασμένους ο Μητσοτάκης με την Μενδώνη, κάνοντας λόγο για τον «καλύτερο σταθμό μετρό στον κόσμο». Ακόμα και αν μπορούσαμε να αγνοήσουμε όλα τα παραπάνω, προς όφελος του συγκοινωνιακού προβλήματος της πόλης, τα πράγματα δεν είναι ρόδινα ούτε σε αυτό τον τομέα. Το Μετρό διευκολύνει κυρίως την πρόσβαση στο εμπορικό κέντρο της πόλης, αφήνοντας εκτός δικτύου βασικά σημεία της λειτουργίας της, όπως το αεροδρόμιο, ο σταθμός των ΚΤΕΛ ή η Σίνδος με τους χιλιάδες φοιτητές του ΔΙΠΑΕ και τους εργαζόμενους στη βιομηχανική περιοχή. Λύνει, σύμφωνα με υπολογισμούς, μετά βίας το 12% του κυκλοφοριακού στην πόλη. Σήμερα ποιος τολμά άραγε να ζητήσει από τους κατοίκους της Δυτικής Θεσσαλονίκης να πανηγυρίσουν γιατί υπάρχει μια γραμμή μετρό από Χαριλάου μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό;
ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ «ΒΡΩΜΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ»
Μεγάλη συζήτηση σηκώθηκε στα εγχώρια ΜΜΕ, για το βιβλίο με τα απομνημονεύματα της Α. Μέρκελ και ιδιαίτερα για την ταραγμένη περίοδο 2010-15 και την ελληνική κρίση. Το βιβλίο δεν έπεσε καλά σε δεξιούς και ακροκεντρώους, αφού αφενός καταρρίπτει το αφήγημα Σαμαρά-Μητσοτάκη, πως αν δεν γίνονταν οι εκλογές και κέρδιζε ο ΣΥΡΙΖΑ, η χώρα θα είχε βγει νωρίτερα από τα μνημόνια. Αφετέρου, δείχνει ότι ο Τσίπρας δεν ήταν ένας «τυχοδιώκτης ριζοσπάστης» που ήθελε να τα βάλει με το κατεστημένο και να «βγάλει την Ελλάδα από το ευρώ». Αντίθετα, στα γραφόμενά της, η πρώην καγκελάριος, επαινεί την ικανότητα του ΣΥΡΙΖΑ να κάνει τη «βρώμικη δουλειά» και να περάσει το τρίτο μνημόνιο, με «σχέδιο» Τσίπρα και σε αγαστή συνεργασία με τις ευρωηγεσίες. Ακόμα και το δημοψήφισμα, εντασσόταν σε αυτόν τον σχεδιασμό. Μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ έσπευσε να βγάλει ανακοίνωση χαράς για τον «ρόλο» που αποδίδει το βιβλίο στον Α. Τσίπρα και την ιστορική του «κωλοτούμπα», το καλοκαίρι του 2015. Τότε που το μερίδιο των μισθών και των συντάξεων ως ποσοστό στο ΑΕΠ συνέχιζε να υποχωρεί με ραγδαίο ρυθμό και στην Κουμουνδούρου… «έσωζαν τη χώρα»!