Κατατέθηκε το νομοσχέδιο Βορίδη για τις εκλογές στους ΟΤΑ
Την Τετάρτη 19/5 και αφού πλέον έχει περάσει και από τη διαδικασία της διαβούλευσης, κατατέθηκε στις επιτροπές της Βουλής το νομοσχέδιο Βορίδη, ώστε να οδηγηθεί προοπτικά σε ψήφιση. Όπως έχει περιγραφεί αρκετά αναλυτικά σε σειρά δημοσιευμάτων στην Εργατική Αριστερά, πρόκειται για ένα απολύτως επιθετικό νομοσχέδιο, το οποίο χρειάζεται να αντιμετωπιστεί με την μεγαλύτερη δυνατή αποφασιστικότητα και συσπείρωση!
Οι κρισιμότερες παρεμβάσεις που το νομοσχέδιο επιχειρεί να φέρει είναι οι ακόλουθες:
α) Η διαμόρφωση ενός απόλυτα πλειοψηφικού συστήματος, καθώς νικήτρια των εκλογών θα θεωρείται όποια παράταξη συγκεντρώσει το 43% + 1(!) των ψήφων, η οποία θα επιβραβεύεται με το 60% (!!) των εδρών, σε μια απολύτως καλπονοθευτική διαδικασία.
β) Η επαναφορά του πλαφόν του 3% για την είσοδο σε δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, η οποία σε συνδυασμό με την μείωση (αν και μικρότερη από το σχέδιο που είχε ανέβει στη διαβούλευση) των μελών των συμβουλίων, θα οδηγεί συχνά σε ακόμα μεγαλύτερο αναγκαίο ποσοστό. Η συγκεκριμένη διάταξη επιχειρεί να πετάξει έξω τις μικρότερες κινηματικές δυνάμεις και σε συνδυασμό με την προηγούμενη, η οποία εξουδετερώνει κάθε πιθανό «αντάρτη», θα διαμορφώσει σκληρά ελεγχόμενα συμβούλια που θα υλοποιούν ανενόχλητα τα νεοφιλελεύθερα σχέδια.
γ) Η αύξηση του κόστους παραβόλων, με πλέον εντυπωσιακή αλλά όχι μόνη, εκείνη του κόστους του/της υποψήφιου/ας περιφερειάρχη στα 500 ευρώ. Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι καταργείται η 4η κάλπη στις δημοτικές κοινότητες, οπότε Δήμος και κάθε κοινότητα βρίσκονται σε ενιαία λίστα, σημαίνει ότι περιορίζονται οι βαθμοί ελευθερίας και απαιτούνται ούτως ή άλλως υψηλότατες δαπάνες για να διεκδικηθεί η εκπορσώπηση.
δ) Η αύξηση της θητείας στα 5 χρόνια, με εκλογές την δεύτερη Κυριακή του Οκτώβρη και τελική ημερομηνία κατάθεσης ψηφοδελτίων και υποψηφιοτήτων την 31 Οκτωβρίου, ώστε να μπορούν οι σκληρά πλειοψηφούσες παρατάξεις να έχουν ακόμα περισσότερο χρόνο για να «βγάλουν τη δουλειά», ενώ οι πιο αδύναμοι εκλογικοί μηχανισμοί θα έχουν μια επιπλέον δυσκολία στο να κατεβάσουν τα ψηφοδέλτιά τους.
Παρά το γεγονός ότι αποσύρθηκε η επίσης πολύ προκλητική διάταξη της συνολικής κατάργησης της 4ης κάλπης στους μεγάλους Δήμους (όπως και άλλα σημαντικά ζητήματα, πχ δεν μειώθηκε τελικά η ποσόστωση των γυναικών), η συνολική εικόνα του νομοσχεδίου παραμένει εξίσου προκλητική με το αρχικό σχέδιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο σχολιασμός εκ μέρους της Κυβέρνησης σε κριτικές που διατυπώθηκαν στη διαβούλευση πάνω στα προαναφερόμενα ήταν πως αποτελούν κεντρική κυβερνητική επιλογή. Στηρίζοντας όλη τους την επιχειρηματολογία στην δήθεν ανάγκη κυβερνησιμότητας (η οποία καλυπτόταν ούτως ή άλλως από τις ενισχυμένες αρμοδιότητες των διαφόρων επιτροπών, αλλά και του δημάρχου), η κεντρική επιλογή της κυβέρνησης είναι να φτιάξει συμβούλια «μπετόν αρμέ», αποκλείοντας όσο περισσότερο γίνεται την επικοινωνία των κοινωνικών κινημάτων με την αυτοδιοικητική εκπροσώπηση. Όπως έχει σημειωθεί και παλαιότερα, είναι η πρώτη φορά που μπορούμε να θυμηθούμε να κατεβαίνει νόμος μόνο για τον τρόπο που θα γίνουν οι εκλογές.
Η μορφή του νομοσχεδίου είναι πλέον γνωστή, οπότε χρειάζεται να υπάρξει και η αντίστοιχη απάντηση. Το προηγούμενο διάστημα είχαν υπάρξει προσπάθειες συντονισμού δημοτικών και περιφερειακών σχημάτων μέσω πανελλαδικής διαδικτυακής σύσκεψης, η οποία οδήγησε σε μια προετοιμαστική συγκέντρωση έξω από το Υπ. Εσωτερικών στην Αθήνα. Σε μικρότερη, αλλά πιο συντονισμένη κλίμακα, 6 συνεργαζόμενα αυτοδιοικητικά σχήματα της Αττικής (Ανυπότακτη Αθήνα, «Ανυπότακτος Κορυδαλλός» Ριζοσπαστική Προοδευτική Δημοτική Κίνηση «Ασυμβίβαστο Ίλιον», Δίκτυο Πολιτών Χολαργού – Παπάγου, Ζωγράφου – Ανυπότακτη Πόλη,»Κόντρα στο Ρεύμα» Κίνηση Πολιτών Νίκαιας Ρέντη) είχαν προχωρήσει σε έκδοση κοινής ανακοίνωσης, την οποία είχαν μοιράσει κατά τόπους. Τώρα που το νομοσχέδιο είναι στην τελική ευθεία για να ψηφιστεί χρειάζεται να υπάρξουν ακόμα πιο συντονισμένες παρεμβάσεις. Οι προαναφερθείσες κινήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει τις προσπάθειες συντονισμού μεταξύ τους, με πιθανή την διοργάνωση και σχετικής εκδήλωσης. Αντίστοιχα θα υπάρξουν ενέργειες για κοινή διαδήλωση την ημέρα της ψήφισης, καθώς αυτό αποτελεί διατυπωμένο στόχο από την πανελλαδική σύσκεψη. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η συζήτηση πρέπει να βαθύνει. Η Κυβέρνηση διαβάζει σωστά ότι εν όψει των μέτρων που ετοιμάζεται να πάρει, οι τοπικές αντιστάσεις μπορούν να συναντηθούν με τις αυτοδιοικητικές δυνάμεις της Αριστεράς και γι αυτό κοιτάζει να καθαρίσει το τοπίο. Πρέπει να παλέψουμε στον χρόνο που απομένει, αλλά και στη συνέχεια εφόσον ψηφιστεί, ώστε να βρούμε τρόπους για να απαντήσουμε ενωτικά στις διαμορφούμενες προκλήσεις.