Η  εισβολή μελών της Χρυσής Αυγής, με επικεφαλής τον υπόδικο βουλευτή Γιάννη Λαγό, στο Δημοτικό Σχολείο Νέου Ικονίου Περάματος, με αφορμή την απόφαση να φοιτήσουν στο συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα 25 προσφυγόπουλα από το Σχιστό, αποτέλεσε την πιο πρόσφατη απόπειρα «επανεμφάνισης» της Χρυσής Αυγής στο κοινωνικό πεδίο.

Ο Λαγός (καθόλου τυχαία έχει αναβαθμιστεί σε επιχειρησιακό διοικητή των ταγμάτων εφόδου παρόλο που έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις κακουργηματικές πράξεις της ΧΑ) και οι τραμπούκοι ομοϊδεάτες του, ενθαρρυμένοι από τον κρατικό ρατσισμό, το «ξέπλυμα» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στους νεοναζί (επίσκεψη στο Καστελόριζο, δηλώσεις Παρασκευόπουλου) και την άνοδο του αντιδραστικού ευρωσκεπτικισμού, επιχειρούν να επαναφέρουν τη δοκιμασμένη συνταγή τής μέχρι το 2013 δράσης τους: «παρελάσεις» στις γειτονιές, ρατσιστικά επεισόδια και βίαιες επιθέσεις ενάντια σε πρόσφυγες, αλληλέγγυους, συνδικαλιστές, αριστερούς. 
Τα σχολεία των περιοχών του Πειραιά (Πέραμα, Κερατσίνι, Νίκαια), που έχουν επιλεγεί για την απογευματινή φοίτηση των προσφυγόπουλων από το Σχιστό, φαντάζουν για τους φασίστες ως προνομιακός χώρος παρέμβασης. Η εγκληματική οργάνωση υπολογίζει στις δυνάμεις που διατηρεί στην περιοχή και συγχρόνως ποντάρει στις ανησυχίες συντηρητικού κόσμου, οι οποίες προκαλούνται από τη ρατσιστική υστερία των ΜΜΕ περί «μη εμβολιασμένων παιδιών». 
Έτσι, βρέθηκαν και στο σχολείο του Περάματος, εκμεταλλευόμενοι τις ξενοφοβικές αντιδράσεις ορισμένων γονέων και την ύπαρξη υποστηρικτών τους στον τοπικό σύλλογο γονέων, με σκοπό να διαλύσουν τη σύσκεψη ενημέρωσης εκπαιδευτικών, φορέων, δημοτικής αρχής και εκπροσώπου από το στρατόπεδο στο Σχιστό. Χάρη στην αυτοθυσία των εκπαιδευτικών, παρά τα χτυπήματα της συμμορίας των Λαγού-Δεβελέκου και την προκλητική ανοχή των αστυνομικών που βρίσκονταν στο χώρο, η εισβολή αποκρούστηκε. Στη συνέχεια το τάγμα εφόδου παρέμεινε έξω από το σχολείο όση ώρα πραγματοποιούνταν η προγραμματισμένη σύσκεψη. 
Η επίδειξη βίας και ατιμωρησίας της Χρυσής Αυγής σήμανε αμέσως συναγερμό σε μαζικούς φορείς, συνδικάτα, αντιρατσιστικές κινήσεις, δημοτικά σχήματα και την Αριστερά της περιοχής. Με πρωτοβουλία σωματείων του Πειραιά καλέστηκε άμεσα σύσκεψη που κατέληξε στη διοργάνωση μιας ιδιαίτερα μαζικής κινητοποίησης στο Πέραμα, το Σάββατο 21/1. 
Πάνω από 1500 κάτοικοι, εργαζόμενοι και νεολαία διαδήλωσαν εκείνη τη μέρα υπερασπιζόμενοι τα προσφυγόπουλα που θα έρθουν στο Δημοτικό Σχολείο του Ν. Ικονίου, αλλά και σε όλα τα αντίστοιχα σχολεία του Πειραιά. Με ενωτική διάθεση και δυναμικό παλμό, το «παρών» έδωσαν σωματεία εκπαιδευτικών (Σύλλογος Εκπαιδευτικών Κερατσινίου – Περάματος «Ν. Πλουμπίδης», Σαλαμίνας, Πειραιά «Πρόοδος», Α’ Πειραιά «Ρήγας Φεραίος», Κορυδαλλού, Αγ. Βαρβάρας, Νίκαιας, Αργοσαρωνικού), ενώσεις γονέων (Ένωση Συλλόγων Γονέων Περάματος, Νίκαιας κ.λπ.), μαθητές, το Εργατικό Κέντρο Πειραιά, το ΠΑΜΕ, οι δήμαρχοι Περάματος και Κερατσινίου, δημοτικές κινήσεις («Άλλος Δρόμος» Κερατσινίου-Δραπετσώνας, «Κόντρα στο Ρεύμα» Νίκαιας-Ρέντη), αντιρατσιστικές/αντιφασιστικές συλλογικότητες (Κίνηση «Απελάστε το Ρατσισμό» – ΚΕΕΡΦΑ – Όρμα), οργανώσεις της Αριστεράς (Λαϊκή Ενότητα, ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ΕΕΚ, ΚΚΕ μλ), το στέκι «Ρεσάλτο». 
«Τείχος» αλληλεγγύης
Σε αυτή την κατεύθυνση χρειάζεται να επιμείνει το εργατικό-λαϊκό κίνημα και η Αριστερά. Χρειαζόμαστε όσο ποτέ ένα πραγματικά ενωτικό και πλατύ «τείχος» αλληλεγγύης στους πρόσφυγες και στα παιδιά τους, το μόνο που μπορεί να αποδειχτεί αποτελεσματικό ανάχωμα μπροστά στη φασιστική απειλή. Οι σύλλογοι γονέων, μαζί με τα σωματεία των εκπαιδευτικών και τα υπόλοιπα συνδικάτα, αριστερούς δημάρχους, συλλογικότητες γειτονιάς και αντιρατσιστικές κινήσεις, μπορούν και πρέπει να συντονίσουν τη δράση τους, δημιουργώντας σχολεία-ανοιχτές αγκαλιές. 
Ήδη ένα αντίστοιχο «δίχτυ» αλληλεγγύης απλώνεται και στο Κερατσίνι, όπου οι γονείς, οι δάσκαλοι και η δημοτική αρχή ετοιμάζονται να υποδεχτούν τα προσφυγόπουλα στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Κερατσινίου. Μάλιστα, αγωνιστές εκπαιδευτικοί, κινηματικές και αριστερές συλλογικότητες του δήμου, σχεδιάζουν διάφορες πρωτοβουλίες υποστήριξης των παιδιών (π.χ. δράσεις ενημέρωσης, φεστιβάλ, δρώμενα), όπως και συστηματικές παρεμβάσεις στην τοπική κοινωνία, με στόχο να ξεμπροστιάσουν τα ακροδεξιά ψέματα περί «υγειονομικής βόμβας» και να αποδείξουν ότι εχθρός μας είναι η μνημονιακή λιτότητα και οι ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και όχι τα ανήλικα (και μη) θύματα του πολέμου και της φτώχειας. 
Στη Λάρισα, όπου ανάλογα προβλήματα εμφανίστηκαν από τις μεθοδεύσεις του ρατσιστή προέδρου του Συλλόγου Γονέων στο 26ο Δημοτικό, το δημοτικό συμβούλιο κατέληξε σε ψήφισμα-ανακοίνωση το οποίο, αφού καλωσορίζει τα προσφυγόπουλα στα σχολεία της πόλης, καλεί όλους τους δημότες να απομονώσουν «τις ακραίες φασιστικές φωνές, να εκφράσουν ενεργά τη στήριξη συμμετοχής των προσφυγόπουλων στη δημόσια εκπαίδευση». 
Η πολιτική αποτροπής της «Ευρώπης-φρούριο», που εμποδίζει την ελεύθερη μετακίνηση και καλλιεργεί το ρατσισμό και την ισλαμοφοβία, πάει χέρι χέρι με την περιθωριοποίηση των προσφύγων στις χώρες διαμονής. Η ισότιμη ένταξη των προσφυγόπουλων στη δημόσια εκπαίδευση είναι στοιχειώδες δημοκρατικό τους δικαίωμα, από τη στιγμή που θα παραμείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα εδώ, και βασικός όρος για να μπορούν να ζήσουν πιο άνετα. Ειδικά όταν η μόνη προοπτική που τους επιφυλάσσει ο «αντιπροσφυγικός ανθρωπισμός» της συγκυβέρνησης και της ΕΕ είναι ο εγκλεισμός μέσα στις λάσπες και το κρύο των στρατοπέδων. 
Κοινά προβλήματα
Τα προβλήματα της δημόσιας παιδείας και υγείας δεν θα λυθούν με τον αποκλεισμό ταλαιπωρημένων παιδιών από τα θρανία. Επαρκείς υπηρεσίες υγείας, περίθαλψης και προγράμματα εμβολιασμού δεν υπάρχουν σήμερα ούτε για τα ντόπια παιδιά, όταν η Ελλάδα βρίσκεται στον πάτο της ευρωπαϊκής κατάταξης του προϋπολογισμού για την υγεία, όταν τα νοσοκομεία λειτουργούν χωρίς γιατρούς και νοσηλευτές.
Παράλληλα, το άτολμο σχέδιο ένταξης του υπουργείου Παιδείας θέτει διαχωρισμούς και εμπόδια στην απρόσκοπτη πρόσβαση των προσφύγων και γενικότερα των ευπαθών ομάδων στο δημόσιο σχολείο, ενώ στηρίζεται σε ωρομίσθιους αναπληρωτές με ελαστικές σχέσεις εργασίας. 
• Η μόρφωση είναι δικαίωμα. Να απαιτήσουμε πλήρη και ισότιμη ένταξη των προσφυγόπουλων σε όλα τα σχολεία, καθώς και στους βρεφονηπιακούς σταθμούς για τα παιδιά κάτω των 4 ετών. 
• Με ολιγομελείς τάξεις υποδοχής και τη σταδιακή μεταπήδηση στις κανονικές τάξεις, στην πρωινή ζώνη. 
• Με μαζικές προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών για να καλυφθούν οι ανάγκες των μαθητών και όχι με προσλήψεις «ωφελούμενων». Ώστε να διδάσκουν την ελληνική γλώσσα αλλά και τη μητρική γλώσσα των προσφύγων. 
• Με εξασφαλισμένη τη δωρεάν μεταφορά, τη σίτιση, την υγειονομική κάλυψη και την ψυχολογική υποστήριξη για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. 
• Ανθρώπινες συνθήκες φιλοξενίας για όλους τους παραμένοντες πρόσφυγες - Όχι στην γκετοποίησή τους. 
Για να μπορέσουμε να τα κερδίσουμε όλα αυτά, θα χρειαστούν ενωτικοί διεκδικητικοί αγώνες. Η επίμονη και ενεργή συμμετοχή των δυνάμεων της Αριστεράς θα είναι καθοριστικής σημασίας παράγοντας για τη νικηφόρα έκβαση αυτών των αγώνων.