Η κυβέρνηση επιχειρεί να μειώσει οργανικές θέσεις στα δημόσια σχολεία

*Σύνθημα της Πανεκπαιδευτικής Απεργίας 9 Μάη, στην Ισπανία

 

Με έγγραφο του υπουργείου Παιδείας (44506/Δ4, 2/4/2013) προς τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης με θέμα «Μεταβολές σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχολικού έτους 2013-2014», στο οποίο αναφέρεται  πως «μεγάλος αριθμός σχολικών μονάδων διατηρεί αυξημένη οργανικότητα, η οποία είναι δυσανάλογη με το μαθητικό δυναμικό», επιχειρεί η κυβέρνηση να μειώσει οργανικές θέσεις στα δημόσια σχολεία.

Επιπλέον το υπουργείο αποστέλλει σε όλα τα σχολεία πίνακες, όπου αναφέρει τι οργανικότητα θα πρέπει να έχει η σχολική μονάδα βάσει του μαθητικού της δυναμικού με 25 μαθητές ανά τμήμα.
Η κατάργηση οργανικών θέσεων στο δημόσιο είναι μέσα στη συμφωνία κυβέρνησης και τρόικας, με την οποία μεθοδεύονται απολύσεις 15.000 δημοσίων υπαλλήλων έως το τέλος του 2014. Μια μεγάλη δεξαμενή απολύσεων, που θα οδηγήσει στη διάλυση των δημόσιων σχολείων, είναι και η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αν εφαρμοστεί ο (λογιστικός και όχι παιδαγωγικός) υπολογισμός του υπουργείου «1 εκπαιδευτικός ανά 25 μαθητές», τότε μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση «περισσεύουν» 1.673 θέσεις δασκάλων και 126 νηπιαγωγών.
Υποθέτουμε ότι το υπουργείο θεωρεί πως μαθητές που δεν συμπληρώνουν τμήμα 25 ατόμων (όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλα τα μικρά νησιά και απομακρυσμένα χωριά της επαρχίας) δεν δικαιούνται δάσκαλο ή νηπιαγωγό ή σχολείο.

Για να χρυσώσει το χάπι, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι τις απολύσεις θα ακολουθήσουν ισάριθμες προσλήψεις «νέων ανθρώπων με όρεξη για δουλειά». Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, «νέοι άνθρωποι με όρεξη» για δουλειά είναι οι αδιόριστοι συνάδελφοι που χρόνια τρέχουν από σχολείο σε σχολείο, με μισθούς πείνας, για να μαζέψουν την πολυπόθητη προϋπηρεσία.
Αλλά για τη νέα σχολική χρονιά 2013-2014 το υπουργείο έχει εξαγγείλει μηδενικές προσλήψεις. Επίσης έχει φροντίσει να κόψει πιστώσεις για 15.000 λιγότερους αναπληρωτές και ωρομίσθιους από πέρσι.

Προς «αποχώρηση» οδηγούνται επίσης και όσοι δημόσιοι υπάλληλοι βρεθούν «επίορκοι, μονίμως απόντες, αρνητικά αξιολογημένοι». Για το λόγο αυτό δημοσιοποιούνται περιστατικά, που το τελευταίο διάστημα γίνεται συστηματική προσπάθεια να αξιοποιηθούν και να προστεθούν εκπαιδευτικοί στη λίστα των επίορκων και άρα προς απόλυση δημοσίων υπαλλήλων.
Εκπαιδευτικός στα Χανιά, μετά από μήνυση για «υποκίνηση πλήθους» από μέλος της Χρυσής Αυγής, είναι υπό την απειλή διαθεσιμότητας. Εκπαιδευτικός στου Ζωγράφου παραλίγο να διωχθεί πειθαρχικά για διακίνηση αντιρατσιστικού υλικού. Εκπαιδευτικός στη Νότια Αθήνα θεωρείται επίορκος μετά από καταγγελία μαθήτριας, επειδή δεν της επιτράπηκε να βγει από την τάξη σε ώρα μαθήματος.

Τα σωματεία των εκπαιδευτικών έχουν ήδη εξαγγείλει κινητοποιήσεις για να μείνουν τα σχέδια του υπουργείου για απολύσεις στα χαρτιά. Στάση εργασίας και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας θα γίνουν στις 16 και 19 Απρίλη, επίσης εκδηλώσεις, συζητήσεις ενημέρωσης και τοπικές δράσεις, όπως της Α’ ΕΛΜΕ Δυτ. Αττικής που διοργανώνει πορεία στη λεωφόρο Θηβών και συναυλία στο σταθμό μετρό Αγίου Αντωνίου.

Οι κινητοποιήσεις αυτές όμως δεν αρκούν. Τα καθήκοντα που εύστοχα βάζει το σύνθημα της Πανεκπαιδευτικής Απεργίας στις 9 Μάη των συναδέλφων στην Ισπανία «Υπερασπίσου το σχολείο σου με νύχια και με δόντια» είναι πολύ μεγαλύτερα και πέφτουν στις πλάτες της Αριστεράς.