«Τα προσφυγόπουλα θα υποβαθμίσουν την ποιότητα του μαθήματος»

Η πρόθεση του υπουργείου είναι τα προσφυγόπουλα να διδάσκονται σε απογευματινά τμήματα και σε δεύτερο χρόνο να ενταχθούν στα τμήματα, όταν θα είναι έτοιμα. Αλλά και αυτό να μην ίσχυε, τι ακριβώς εννοούμε υποβάθμιση; Όταν τα σχολεία – παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς του υπουργείου– άνοιξαν για μια ακόμα χρονιά με χιλιάδες κενά, όταν οι ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή είναι τεράστιες, όταν οι τάξεις αποτελούνται από όλο και μεγαλύτερο αριθμό μαθητών, το να βλέπουμε το κίνδυνο «υποβάθμισης» στην ένταξη προσφυγόπουλων στις τάξεις είναι αστείο. Διορισμοί δεν έχουν γίνει εδώ και χρόνια, ενώ οι προσλήψεις αναπληρωτών γίνονται με το σταγονόμετρο. Οι δάσκαλοι έχουν να αντιμετωπίσουν μεγάλα τμήματα με παιδιά, όπως είναι φυσικό, με εντελώς διαφορετικές ανάγκες και απαιτήσεις, διαφορετικό επίπεδο γνώσεων, ενώ το ποσοστό των μαθησιακών δυσκολιών είναι υψηλό. Και όλα αυτά χωρίς καμία επιμόρφωση σε μεθόδους διδασκαλίας, παρά μόνο αν κάνουν με δική τους πρωτοβουλία.
Αν οι συνθήκες στα σχολεία ήταν καλές, το να ενταχθούν τα προσφυγόπουλα ακόμα και στα πρωινά τμήματα κανονικά δεν θα αποτελούσε πρόβλημα, το αντίθετο μάλιστα. Σε ένα σχολείο όπως θα έπρεπε να είναι – με μικρά τμήματα, υλικοτεχνική υποδομή, διαρκώς επιμορφούμενους δασκάλους – το διαφορετικό επίπεδο των μαθητών προάγει την εκπαιδευτική διαδικασία. Θα μπορούσαν πολύ εύκολα να ενταχθούν τα προσφυγόπουλα στα τμήματα, με παράλληλα ενισχυτικά μαθήματα σε τμήματα ένταξης.
Επομένως όποιος ανησυχεί για την ποιότητα της παιδείας πρέπει να αγωνιστεί για διορισμούς δασκάλων και επαρκή χρηματοδότηση, σε τελική ανάλυση να αγωνιστεί ενάντια στα μνημόνια, και όχι να τα βάζει με παιδάκια που είναι θύματα του πολέμου και της φτώχειας.

«Τα προσφυγόπουλα είναι επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία γιατί δεν είναι εμβολιασμένα και δεν έχουν καλές συνθήκες υγιεινής»
Δεν είναι καινούρια τα επιχειρήματα περί «υγειονομικής βόμβας» που ακούγονται για τους πρόσφυγες. Κατά καιρούς τα έχουμε ακούσει για τους μετανάστες στις πόλεις, για τις ιερόδουλες, χωρίς ποτέ να έχουμε αποδεκατιστεί από τις επικίνδυνες μεταδοτικές ασθένειες που ακούγαμε από τα ΜΜΕ -και υπουργούς όπως ο Λοβέρδος- ότι θα πλήξουν τις ελληνικές οικογένειες. Οι Γιατροί του Κόσμου διαβεβαιώνουν ότι οι πρόσφυγες δεν έχουν επικίνδυνες μεταδοτικές ασθένειες και ότι τα παιδιά σε γενικές γραμμές εμβολιάζονται. 
Εξάλλου σημαντικό είναι το ποσοστό των ελληνόπουλων που δεν έχουν επισκεφτεί ποτέ παιδίατρο μέχρι την ηλικία που πάνε σχολείο. Με τόσες χιλιάδες οικογένειες να ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας, τη στιγμή που το κόστος συμμετοχής στα εμβόλια και της επίσκεψης στον παιδίατρο είναι υψηλό και δεν καλύπτεται, είναι φυσικό να συμβαίνει αυτό. Μήπως θα έπρεπε να αποκλείσουμε και τα παιδιά των φτωχών από τα σχολεία;
Όσο για τις συνθήκες υγιεινής, πράγματι στα στρατόπεδα σε γενικές γραμμές δεν είναι καλές. Αυτό θα οδηγούσε στο λογικό συμπέρασμα να διεκδικήσουμε ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης για τους πρόσφυγες, και όχι την γκετοποίησή τους. 

«Τα προσφυγόπουλα πρέπει να κάνουν μάθημα στα στρατόπεδα ή σε ειδικούς γι’ αυτά χώρους»
Είτε το θέλουν ορισμένοι είτε όχι, τα σύνορα έκλεισαν και οι πρόσφυγες θα μείνουν εδώ.  Οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορούν να μείνουν έξω από την κοινωνία, γκετοποιημένοι, και τα παιδιά να γεννιούνται και να μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον αποκλεισμού. Όχι μόνο πρέπει να απαιτήσουμε να ενταχθούν στα ελληνικά σχολεία, αλλά πρέπει και να παλέψουμε συνολικά ώστε να ζήσουν οι πρόσφυγες σε ξενώνες μέσα στις πόλεις και όχι στα άθλια στρατόπεδα. Όχι μόνο για ανθρωπιστικούς λόγους, αν και είναι και αυτό σημαντικό. Αλλά και διότι δεν είναι ωφέλιμο για μια κοινωνία να υπάρχει ένας πληθυσμός γκετοποιημένος, που ζει αποκομμένος από τους υπόλοιπους ανθρώπους σε συνθήκες εγκλεισμού. Η ένταξη των προσφύγων είναι θετική εξέλιξη όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για τους υπόλοιπους ανθρώπους.

«Τα παιδιά «μας» κινδυνεύουν από τα παιδάκια που είναι θύματα της φτώχειας και του πολέμου»
Τα προσφυγόπουλα δεν είναι επικίνδυνα για τα «δικά μας» παιδιά. Μπορούν να παίξουν μαζί,  να είναι στην ίδια τάξη, να μάθουν να μοιράζονται, να κατανοούν το διαφορετικό, να αγωνίζονται μαζί για μια καλύτερη ζωή. Αυτό που σίγουρα είναι επιβλαβές για τα παιδιά είναι οι γονείς τους να διδάσκουν το μίσος, να βγάζουν οργισμένες ανακοινώσεις ενάντια σε παιδάκια που έχουν ανάγκη την υποστήριξή μας, να ενεργούν με γνώμονα τη μισαλλοδοξία και την άγνοια. Που δεν αγωνίστηκαν ποτέ ενάντια σε όλα αυτά που υπονομεύουν το μέλλον των παιδιών τους, αλλά ψάχνουν εχθρούς στους πιο εξαθλιωμένους. Απέναντι στους συλλόγους γονέων του Ωραιόκαστρου, της Φιλιππιάδας και της Ημαθίας πρέπει να αντιπαρατάξουμε τους κοινούς μας αγώνες, για μια κοινωνία που θα χωράει όλα τα παιδιά, και όπου όλα τα παιδιά θα είναι ασφαλή και χαρούμενα.