Νέα από τους εργατικούς χώρους

Παραδόθηκε στους ιδιώτες και το Φυσικό Αέριο

Άλλος ένας κρατικός οργανισμός, που μπορούσε να δώσει κέρδη στο Δημόσιο, παραδόθηκε στους καρχαρίες ιδιώτες. Πρόκειται για τον ΔΕΣΦΑ ΑΕ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου). Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, πιστή στις μνημονιακές της δεσμεύσεις, ικανοποίησε και αυτό το αίτημα των καπιταλιστών.
Την Παρασκευή 20 Ιουλίου υπογράφηκε η σύμβαση πώλησης του 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΕΣΦΑ (31% για το ΤΑΙΠΕΔ και 35% για τα ΕΛΠΕ) στην κοινοπραξία «SENFLUGA Energy Infrastructure Holdings SA» των εταιρειών Snam SpA, Enagás Internacional SLU και Fluxys SA, έναντι συνολικού τιμήματος 535 εκατ. ευρώ. Τη συμφωνία αγοραπωλησίας (SPA) εκ μέρους της κυβέρνησης και του Ελληνικού Δημοσίου υπέγραψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης. Παρόντες ήταν και οι πρέσβεις της Ιταλίας, της Ισπανίας και του Βελγίου.
Είναι τέτοια η πρεμούρα κυβέρνησης και θεσμών να ξεπουλήσουν όλους τους δημόσιους οργανισμούς, όλα τα δημόσια αγαθά, που το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε ανακοίνωση με την οποία ευλογεί τα γένια τους για το «θεάρεστο» έργο των ιδιωτικοποιήσεων που προχωράει. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, τα κέρδη που θα αποφέρει το ξεπούλημα του ΔΕΣΦΑ στο πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων είναι 251,28 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον εκτελεστικό πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφος, η Ελλάδα «έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί σε σημαντικό διεθνή ενεργειακό κόμβο για το φυσικό αέριο, λόγω της στρατηγικής της θέσης». Αν αυτό ισχύει, ακυρώνει ταυτόχρονα την επιχειρηματολογία υπέρ της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ ΑΕ.
Οι λόγοι που ο Σταθάκης, το ΤΑΙΠΕΔ και η παρέα τους πανηγυρίζουν είναι τα κέρδη που θα έχουν οι μεγαλοκαρχαρίες ντόπιοι και μη από το πανηγύρι των ιδιωτικοποιήσεων. Αυτό αποδεικνύεται από τα παραδείγματα ιδιωτικοποιήσεων δημόσιων οργανισμών, που δόθηκαν σε κοινοπραξίες ντόπιων και διεθνών καπιταλιστών, όπως η Fraport που αγόρασε 14 αεροδρόμια. Αν λοιπόν οι δύο θυγατρικές της Fraport, που για να κάνει την επένδυση τής δόθηκε αρκετό χρήμα από το ίδιο το δημόσιο μέσω των ανακεφαλαιοποιήσεων των τραπεζών που την δανειοδότησαν, έφτασαν στο σημείο να ανακοινώνουν, από τα υποτίθεται ξεπεσμένα 14 αεροδρόμια, κέρδη 233,3 εκατομμυρίων ευρώ στους 9 από τους 12 μήνες του 2017, φανταστείτε τι κέρδη μπορεί να έχει η κοινοπραξία που αγόρασε τη ΔΕΣΦΑ ΑΕ, η οποία κάθε άλλο παρά προβληματική είναι.
Με λίγα λόγια, τα 251 εκατομμύρια ευρώ κέρδος που επικαλείται το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσαν να είχαν εισπραχθεί πολύ σύντομα, αν η ΔΕΣΦΑ ΑΕ ανήκε στο δημόσιο. Και το ποσό αυτό σε λίγα μόλις χρόνια να είχε ξεπεραστεί και να είχαμε σε όλη την Ελλάδα σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο παροχής Φυσικού Αερίου, που θα μπορούσε να δώσει ακόμη και μεγάλη οικονομική ανάσα σε πολλά νοικοκυριά όσον αφορά τουλάχιστον τη θέρμανσή τους. 
Ερωτηματικό αποτελεί αν, η κοινοπραξία που έχει πια στην κατοχή της τη ΔΕΣΦΑ ΑΕ, θα φεσώσει το ελληνικό δημόσιο, όπως συνεχίζει να το φεσώνει η Fraport που για να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο πυρκαγιών κατόρθωσε να μετατάξει στα αεροδρόμιά της 500 πυροσβέστες, που πληρώνονται από το ελληνικό δημόσιο, από το οποίο διεκδικεί δικαστικά άλλα 27 εκατομμύρια ευρώ για να βελτιώσει μεταξύ άλλων τις τουαλέτες των 14 αεροδρομίων. Όσο πιο ιδιωτικά τόσο πιο καλά είναι το παραμύθι που συνεχίζουν να μας πλασάρουν, κατά τα άλλα!

 

12ωρο: Είναι μέλλον ή παρόν στην Ελλάδα;

Μεγάλη συζήτηση, ευτυχώς, έχει ανοίξει η θεσμοθέτηση του 12ωρου την ημέρα και του 60ωρου την εβδομάδα από την ακροδεξιά κυβέρνηση της Αυστρίας.
Είναι δεδομένο ότι δικαίως το πρώτο που έρχεται στο μυαλό, ειδικά των Αριστερών συνδικαλιστών, είναι να δείξουν τι σημαίνει να κυβερνάει η ακροδεξιά. Τι σημαίνει να έχει την ευκαιρία να δείξει την αφοσίωσή της στους καπιταλιστές από κυβερνητικό θώκο. Αυτό το προφανές, που όμως πολύ εύκολα ξεχνιέται στην Ελλάδα, είναι καλό να τα αναδεικνύουμε, ξαναθυμίζοντας ότι η γραβατωμένη ακροδεξιά στην Ελλάδα επίσης έχει δώσει τα διαπιστευτήριά της στους καπιταλιστές με τη συμμετοχή του Καρατζαφέρη και του ΛΑΟΣ στη μνημονιακή κυβέρνηση Παπαδήμου, ενώ τμήματά της συμμετείχαν ή συμμετέχουν μέσω των ΑΝΕΛ και στη σημερινή κυβέρνηση. Προφανώς θυμίζοντας και πάλι ότι και η νεοναζιστική ακροδεξιά της Χρυσής Αυγής έχει επιδείξει, με τη στάση της εντός βουλής, σε νομοσχέδια που αφορούσαν απαλλαγές από βάρη για τους καπιταλιστές και τους εφοπλιστές, πόσο είναι συστημικό στήριγμά τους.
Αυτό το δεδομένο έχει αναμφισβήτητα την αξία του, αλλά δεν είναι το σημαντικότερο. Το σημαντικότερο στην περίπτωση της ψήφισης του 12ωρου είναι η ανοχή που δείχνει η ΕΕ σε αυτά τα ωράρια, όπως αντίστοιχα και σε κάθε μορφή εντατικοποίησης της εργασίας. Γιατί η Αυστρία και η ακροδεξιά της δεν είναι πρωτοπόρες σε αυτού του είδους το ωράριο. Το χτύπημα στο 8ωρο δεν ξεκίνησε τουλάχιστον στην Ελλάδα ούτε καν από τα μνημόνια. Οι προσταγές των καπιταλιστών για το χτύπημα του 8ωρου ξεκίνησαν με την αλλαγή της σχετικής νομοθεσίας το 2004 από την κυβέρνηση Καραμανλή και ολοκληρώθηκε με όλους τους μνημονιακούς νόμους που ψήφισαν οι κυβερνήσεις από το 2010 ως και σήμερα.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που παραθέτει σε άρθρο του στην ιστοσελίδα του ΜΕΤΑ ergasianet.gr ο κοσμήτορας της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Πάντειου Πανεπιστημίου, Γιάννης Κουζής. Στην Ελλάδα έχει ψηφιστεί και κατοχυρωθεί το ημερήσιο 9ωρο ως υπερεργασία και ως υπερωρία θεωρείται η υπέρβασή του, ενώ το 12ωρο ισχύει ως ανώτατο ημερήσιο ωράριο εφόσον δώσει τη συναίνεσή του ο εργαζόμενος. Επίσης δεν υφίσταται 8ωρο στην ΕΕ, καθώς ήταν οι νόμοι της ΕΕ αυτοί που πρώτοι επέτρεψαν στους εργοδότες την καταστρατήγησή του. Η Αυστρία ακολούθησε τις χώρες πρότυπο Γερμανία και Ολλανδία όσον αφορά το 60ωρο την εβδομάδα, ενώ συνολικά έγινε η 6η χώρα που καθιερώνει το 12ωρο. Σε 6 χώρες ισχύει κάτι παραπάνω. Το 13ωρο.
Συνολικά οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα εργάζονται 90 και 110 ώρες περισσότερες συγκριτικά με την Ευρωζώνη και 70 περισσότερες από τους εργαζόμενους στην Αυστρία. Η τελευταία περνάει την Ελλάδα (3η και 4η θέση αντίστοιχα) στον πραγματικό χρόνο εργασίας, που συμπεριλαμβάνει και τις υπερωρίες. Πρώτη εκεί είναι η Βρετανία και δεύτερη η Κύπρος. 
Τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν το πώς όλες οι χώρες της ΕΕ κινούνται στην ίδια κατεύθυνση. Της σκληρής εξοντωτικής εργασίας για τους εργαζόμενους, ώστε αυτοί να παράγουν όλο και περισσότερη υπεραξία για το κεφάλαιο. 
Η εργατική τάξη, τα συνδικάτα της, οι παρατάξεις και οι οργανώσεις της οφείλουν να απαντήσουν. Όχι μόνο δείχνοντας τους αριθμούς που ξεσκεπάζουν τη σκληρή καθημερινότητα που ζούμε οι εργαζόμενοι, αλλά και παλεύοντας πραγματικά με άξονα το πώς μπορούμε όχι μόνο να ξανακερδίσουμε το 8ωρο, αλλά να παλέψουμε και για περαιτέρω μείωση των ωρών εργασίας χωρίς μειώσεις στους μισθούς. Αυτό σημαίνει πάλη για να γίνουν ξανά υποχρεωτικές οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Πάλη για να τσακίσουμε τη λιτότητα σε κάθε χώρα. Σύγκρουση με την ΕΕ και τις βάρβαρες νεοφιλελεύθερες αντεργατικές πολιτικές της.

 

Εργατικά ατυχήματα με πολλά ερωτηματικά στον ΟΤΕ
Δύο εργατικά ατυχήματα με διαφορά λίγων ημερών σημειώθηκαν στον ΟΤΕ, όπως καταγγέλλει η Αγωνιστική Συσπείρωση Εργαζομένων ΟΤΕ. Τα ατυχήματα στον ΟΤΕ το 2017, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του οργανισμού, ήταν 87, δηλαδή 2 την εβδομάδα όπως και τώρα.
 Το Σάββατο 21 Ιουλίου, ο τεχνικός Α.Δ. έπεσε και χτύπησε σοβαρά στο κεφάλι κατά τη διάρκεια εκτέλεσης εργασιών στο Περιστέρι. Ήταν τυχερός μέσα στην ατυχία του, καθώς το περιστατικό αντιλήφθηκαν διερχόμενοι κάτοικοι της περιοχής (ο ίδιος δούλευε μόνος του), οι οποίοι ειδοποίησαν το ασθενοφόρο που τον μετέφερε στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας, όπου και νοσηλεύεται. Λίγες μέρες πριν, εργαζόμενος στην Τρίπολη, μέλος επίσης μονομελούς συνεργείου και μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον ΟΤΕ, τραυματίστηκε, όταν στο καινούργιο υπηρεσιακό αυτοκίνητο που οδηγούσε, κλείδωσε το τιμόνι, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να ξεφύγει από την πορεία του, να βγει εκτός δρόμου και να τρακάρει.
Σοβαρά είναι τα ερωτήματα που προκύπτουν από τα ατυχήματα. Η προσπάθεια απάντησής τους ίσως εξηγεί γιατί ο παθών στο ατύχημα της Τρίπολης και μέλος της παράταξης «Ακομμάτιστοι», που είναι γραφειοκρατική εργοδοτική παράταξη, προσπάθησε να αποκρύψει το ατύχημα, ώστε να μη φανούν τα θέματα που προξενεί η ιδιωτικοποίηση του οργανισμού και η εργοδοσία της Deutsche Telekom. Το ατύχημα προκλήθηκε, επειδή έσπασε η σκάλα που χρησιμοποιούσε ο τεχνικός. Ποια μέτρα ασφαλείας τηρήθηκαν και ποια όχι; Είναι ασφαλές να εργάζονται σε εξωτερικές τεχνικές εργασίες μονομελή συνεργεία; H σκάλα ήταν καινούργια και με αυτού του είδους τις σκάλες έχουν προμηθευτεί όλοι οι τεχνικοί του ΟΤΕ. Όπως προκύπτει από την καταγγελία, η σκάλα δοκιμάστηκε από άσχετους με το αντικείμενο και, παρά την αποτυχία, αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί η συγκεκριμένη αγορά. Γιατί; Ακόμη περισσότερο τα καινούργια υπηρεσιακά αυτοκίνητα από ποιον και πού ελέγχθηκαν, για να δοθεί το πράσινο φως για την αγορά τους;