Νέα από τους εργατικούς χώρους

Μαζικές συγκεντρώσεις και μοτοπορείες

Μ αζικές και δυναμικές ήταν οι απεργιακές συγκεντρώσεις και οι μοτοπορείες που πραγματοποίησαν την Πέμπτη 11 Απρίλη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη οι εργαζόμενοι οδηγοί δικύκλου, στα πλαίσια της 24ωρης απεργίας που είχε προκηρύξει η ΣΒΕΟΔ (Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλων). Ντελιβεράδες, κούριερ και εξωτερικοί γέμισαν το κέντρο της Αθήνας με δεκάδες μηχανάκια, διεκδικώντας εταιρικό δίκυκλο, μέσα ατομικής προστασίας, βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα και, τέλος, ενιαία ειδικότητα.
Στη διάρκεια της μοτοπορείας, που ξεκίνησε από το Πεδίο του Άρεως, αλλά και μπροστά στη βουλή δημιούργησαν εντυπωσιακή ατμόσφαιρα με τις σημαίες της ΣΒΕΟΔ, κόρνες, συνθήματα και καπνογόνα, κάνοντας απόλυτα ορατό στην κυβέρνηση ότι ο αγώνας τους δεν θα σταματήσει και δεν θα υποχωρήσει εύκολα. Αντίστοιχα εντυπωσιακή ήταν και η μοτοπορεία που έκαναν στη Θεσσαλονίκη μέλη της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης, ξεκινώντας από τη συμβολή των οδών Εγνατίας με Αγίας Σοφίας.
Η πίεση που δέχθηκε η κυβέρνηση δείχνει να έπιασε τόπο, καθώς στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου εργασίας, που θα ψηφιστεί τις επόμενες μέρες στη βουλή, υπάρχουν ρυθμίσεις σε θετική κατεύθυνση. Σύμφωνα με αυτές, ο εργοδότης υποχρεώνεται να δηλώνει γραπτά στο ΕΡΓΑΝΗ το όχημα με τον αριθμό κυκλοφορίας που θα χρησιμοποιεί ο κάθε εργαζόμενος. Πρέπει επίσης να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από τους εργαζόμενους, να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία τους. Επίσης έχει την ευθύνη να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό ατομικής προστασίας, ανεξάρτητα αν ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα του εργοδότη ή δική του. Μέχρι την έκδοση ειδικής απόφασης, ως κατάλληλος εξοπλισμός ατομικής προστασίας ορίζεται το προστατευτικό κράνος, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 12 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, δερμάτινο ή υφασμάτινο πανωφόρι, αδιάβροχη προστασία, κατάλληλα υποδήματα, γάντια και ανακλαστικό γιλέκο. Το κόστος όλων αυτών επιβαρύνει εξ ολοκλήρου τον εργοδότη. Επιπλέον, όταν ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί μεταφορικό μέσο δικής του ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής, ο εργοδότης καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση κίνησης, χρήσης και συντήρησης του οχήματος ίση με το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης. Η αποζημίωση αυτή δεν υπόκειται σε ασφαλιστικές εισφορές, καταβάλλεται από τους εργοδότες μέσω τραπεζικού λογαριασμού και αποτυπώνεται διακριτά στα χορηγούμενα εκκαθαριστικά σημειώματα αποδοχών του.
Όλα τα παραπάνω για να είναι ουσιαστικό κέρδος για τους εργαζόμενους, θα χρειαστεί να είναι σε εγρήγορση των σωματείων και των ίδιων των εργαζομένων, γιατί, μέσα στο μνημονιακό καθεστώς που έχει φτιαχτεί από τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, οι εργοδότες μπορούν ακόμη να εκβιάζουν και να απειλούν εργαζόμενους ότι θα τους απολύσουν, αν απεργήσουν ή αν διεκδικήσουν ό,τι προβλέπουν οι νόμοι. Επίσης οι εργαζόμενοι χρειάζεται θαρρετά, μετά την πετυχημένη κινητοποίηση, να οργανώσουν το επόμενο βήμα στις κινητοποιήσεις και τις δράσεις τους, για να ικανοποιηθούν και τα υπόλοιπα αιτήματά τους, όπως το να παίρνουν Βαρέα και Ανθυγιεινά.

Εργαζόμενοι στις ΜΚΟ: Κοινός αγώνας 
με τους πρόσφυγες - Όχι στις εξώσεις

Α περγιακές και αντιρατσιστικές κινητοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν την Τρίτη 16 Απρίλη στην Αθήνα, με τη συμμετοχή εργαζομένων στις ΜΚΟ και σε δομές που ασχολούνται με το προσφυγικό, αντιρατσιστικών οργανώσεων και συλλογικοτήτων και προσφύγων.
Οι κινητοποιήσεις ξεκίνησαν το πρωί, όπου στα πλαίσια της 24ωρης απεργίας που κήρυξε το Σωματείο Βάσης Εργαζομένων στις ΜΚΟ, πραγματοποιήθηκε κινητοποίηση που ξεκίνησε από το Μουσείο και κατέληξε στη βουλή. Ακολούθησε το απόγευμα στα Χαυτεία νέα συγκέντρωση, με τη συμμετοχή σωματείων των εργαζομένων και αντιρατσιστικών οργανώσεων. Εργαζόμενοι, πρόσφυγες και αλληλέγγυοι διατράνωσαν την αντίθεσή τους στην πολιτική της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που έχει αποφασίσει τη σταδιακή έξωση χιλιάδων αναγνωρισμένων προσφύγων από τα σπίτια και τις δομές φιλοξενίας τους.
Το Υπουρ­γείο Μεταναστευτικής Πολιτικής έχει ξεκινήσει τις εξώσεις χωρίς να έχει πάρει κανένα μέτρο για το μέλλον αυτών των ανθρώπων. Οι ανα­γνω­ρι­σμέ­νοι πρό­σφυ­γες πε­τά­γο­νται στους δρό­μους, όπου εκεί θα γίνουν εύκολα θύματα εργασιακής εκμετάλλευσης, κάνοντας ανασφάλιστα μεροκάματα. Ενώ δυσκολίες θα προκύψουν και με την πρόσβαση στη σχολική εκπαίδευση όσων οικογενειών προσφύγων έχουν παιδιά. Χωρίς δηλαδή μια ισότιμη ευκαιρία να ενταχθούν κοινωνικά και αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο σε ακροδεξιές, φασιστικές και νεοναζιστικές οργανώσεις να σπέρνουν εναντίον των εξαθλιωμένων αυτών ανθρώπων το δηλητήριο του ρατσισμού. 
Πριν βέβαια η κυβέρνηση φτάσει σ’ αυτή την απάνθρωπη απόφαση, είχε φροντίσει να διατηρηθεί το καθεστώς που παραχωρεί την υποχρέωση του κράτους να φροντίζει τους πρόσφυγες σε ΜΚΟ που, όπως αποδείχθηκε, περισσότερο τους ένοιαζε να παίρνουν τα προβλεπόμενα ευρωπαϊκά κονδύλια και λιγότερο η επιβίωση των προσφύγων. Μόνο η σημαντική πλειοψηφία των εργαζομένων στις ΜΚΟ έχει επιδείξει την ευαισθησία που χρειάζεται, δουλεύοντας αρκετές ώρες πάνω από το ωράριό τους, με χαμηλούς μισθούς και σχεδόν ανύπαρκτα δικαιώματα και με συμβάσεις ορισμένου χρόνου τις περισσότερες φορές. Κάτι που κάνει τους εργαζόμενους να ζουν μόνιμα στην αβεβαιότητα. Οι εργαζόμενοι αυτοί θα έπρεπε, για τη δύσκολη προσπάθειά τους, να είχαν ήδη ενταχθεί στο δημόσιο, το οποίο θα έπρεπε να είχε αναλάβει αυτό το μεγάλο έργο, προσφέροντας σε αυτούς τους ανθρώπους αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης.
Δεν έχουμε αυταπάτη ότι κάτι τέτοιο θα γίνει από μια κυβέρνηση όπως αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, που εφαρμόζει τη ρατσιστική συμφωνία με­τα­ξύ της ΕΕ και της Τουρ­κί­ας, έχοντας μετατρέψει το Αιγαίο και τον Έβρο σε τάφους για δεκάδες πρόσφυγες και μετανάστες και βοηθώντας τη ρατσιστική πολιτική κλεισίματος των συνόρων από την ΕΕ. Μόνη ελπίδα παραμένει το δυνάμωμα των αγώνων, σαν αυτούς που δόθηκαν την Τρίτη 16 Απρίλη, όπου ντόπιοι και πρόσφυγες θα παλεύουν μαζί για τα δικαιώματά τους.

 

48ωρη απεργία στον ΟΤΕ
Ν έα απεργιακή κινητοποίηση, 48ωρη αυτή τη φορά, πραγματοποιούν οι εργαζόμενοι στον όμιλο του ΟΤΕ, την Παρασκευή 19 και το Σάββατο 20 Απρίλη. Η επίθεση της εργοδοσίας σε βάρος των εργαζομένων στον όμιλο κλιμακώνεται. Μετά τις «εθελούσιες» απολύσεις σειρά έχει η προσπάθεια να δημιουργηθούν θυγατρικές επιχειρήσεις του ομίλου, που θα πάρουν έργο και εργαζόμενους από τον σημερινό ΟΤΕ.
Αν οι πληροφορίες και η ενημέρωση, που έχουν διαρρεύσει σε ΜΜΕ, είναι αληθινές, τότε τουλάχιστον το μισό σημερινό προσωπικό του μητρικού ΟΤΕ θα μεταφερθεί στις νέες θυγατρικές. Οι ίδιες πηγές μας πληροφορούν ότι θα δημιουργηθούν τουλάχιστον τρεις νέες θυγατρικές επιχειρήσεις που θα αναλάβουν να προσφέρουν συγκεκριμένο έργο και υπηρεσίες τόσο στους υφιστάμενους πελάτες του ομίλου ΟΤΕ όσο και σε τρίτους. Δύο από αυτές τις θυγατρικές θα στεγάσουν το τεχνικό προσωπικό, που φτάνει περίπου τους 2.500. Η πρώτη θα αναλάβει όσους ασχολούνται με τη συντήρηση/υποστήριξη των δικτυακών υποδομών του ΟΤΕ και η δεύτερη το προσωπικό που δραστηριοποιείται στην παροχή υποστήριξης των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών. 
Η τρίτη θυγατρική εταιρεία που σχεδιάζεται, είναι η νομική οντότητα που θα περιλάβει τους απασχολουμένους στο λεγόμενο Συγκρότημα Υποστήριξης Πωλήσεων (ΣΥΠ). Πρόκειται για περίπου 300 εργαζόμενους, οι οποίοι φροντίζουν για την υλοποίηση των πωλήσεων που πραγματοποιούν τα καταστήματα ή/και τα τηλεφωνικά κέντρα του ΟΤΕ. Επίσης οι 1.100 εργαζόμενοι των περίπου 180 καταστημάτων σχεδιάζεται να μεταφερθούν είτε σε νέα θυγατρική εταιρεία, είτε στη θυγατρική του ομίλου Γερμανός. Επίσης, στη θυγατρική εταιρεία της Cosmote, Cosmote e-value, σχεδιάζεται η μεταφορά των περίπου 500 εργαζομένων σε τηλεφωνικά κέντρα της μητρικής εταιρείας και άλλων 450 στα τηλεφωνικά κέντρα της Cosmote. Πρόσφατα ο ΟΤΕ αποφάσισε την εκχώρηση του συνόλου του έργου της φύλαξης των εγκαταστάσεών του σε τρίτες εταιρείες, Springs και Group4. 
Ο ΟΤΕ απασχολεί σχεδόν 8.000 εργαζόμενους και η Cosmote 2.000. Στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου έχουν δηλώσει πρόθεση να ενταχθούν σχεδόν 750 εργαζόμενοι, ενώ με τη μεταφορά όσων προαναφέραμε στις θυγατρικές, στον ΟΤΕ θα μείνουν στο τέλος του 2019 μόνο 3.000 εργαζόμενοι. Πρόκειται για αποδυνάμωση που θα οδηγήσει σε περαιτέρω ελαστικοποίηση των μορφών εργασίας και σε μειώσεις προσωπικού και μισθών, εκτιμούν οι εργαζόμενοι που θα πραγματοποιήσουν τη 48ωρη απεργία. Θα γίνουν επίσης παραστάσεις έξω από καταστήματα του Ομίλου και σε άλλες υπηρεσίες, καθώς και ενημέρωση του κοινού από εκπροσώπους εργαζομένων, ενώ θα προσφύγουν και στην επιθεώρηση εργασίας, ζητώντας τριμερή συνάντηση στο Υπουργείο Εργασίας.