Οι μαθητές απέναντι στις πανελλήνιες εξετάσεις

Εκδήλωση των Μαθητών-τριών Ενάντια στο Σύστημα στην Κομμούνα στις 20/4

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
Σοφία Γαρμπή, Κωνσταντίνα Τσενέ

Ο ι πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν ένα καταπιεστικό καθεστώς. Παρότι μας λένε ότι είναι ένα δίκαιο και αξιοκρατικό σύστημα, θα έλεγε κανείς πως περισσότερο μοιάζει με βάρκα που βουλιάζει στα νερά της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Μαθητές, καθηγητές και γονείς είναι δέσμιοι ενός συστήματος που υποβαθμίζει το δημόσιο σχολείο και λειτουργεί υπέρ της παραπαιδείας.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένα εκπαιδευτικό στάδιο, το οποίο κάθε χρόνο κινητοποιεί και αγχώνει εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, γονείς και καθηγητές σε όλη την επικράτεια. Μέσα στη δωδεκάχρονη πορεία εκπαίδευσης, μπορούν να χαρακτηριστούν ως η κορύφωση του παραλογισμού του εκπαιδευτικού συστήματος. Στον καπιταλισμό, αυτή η εξοντωτική διαδικασία του συνεχούς διαβάσματος, του ανταγωνισμού, των φροντιστηρίων, της παπαγαλίας, της βαθμοθηρίας, είναι κάτι το λογικό. Στον καπιταλισμό είναι ο μοναδικός σίγουρος τρόπος για την είσοδο σε μία σχολή και τη μετέπειτα επαγγελματική αποκατάσταση. Τι βιώνει όμως μέχρι τότε ένας μαθητής;
Το άγχος κατά την περίοδο των εξετάσεων είναι το πρώτο αντίτιμο που χρεώνεται κανείς/μία για την εισαγωγή του/της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συχνά συνοδευόμενο από σωματικές ενοχλήσεις (στομαχικό άλγος, διατροφικές διαταραχές, τάσεις φυγής κ.ο.κ), το άγχος των πανελληνίων είναι άρρηκτα συνδεμένο με αρνητικές σκέψεις, που σχετίζονται άμεσα με το φόβο της αποτυχίας. Αν ο μαθητής δεν πετύχει τον αρχικό του στόχο, μπαίνει άθελά του στο τρυπάκι να αναλογιστεί τι τον συμφέρει περισσότερο: να ακολουθήσει μια πορεία που δεν υπήρχε στις μέχρι τώρα επιλογές του ή να περάσει άλλη μια χρονιά παράνοιας, με πολυάριθμες ασκήσεις, απεριόριστο διάβασμα νυχθημερόν, στεγνή παπαγαλία, κονσερβοποιημένες εκθέσεις που περισσότερο στερούν την ελευθερία λόγου παρά την προωθούν, ελάχιστο ύπνο και πλήθος άλλων «συμπτωμάτων» των πανελληνίων;
Κυβερνήσεις και φροντιστήρια
Ο θεσμός των πανελληνίων κρύβει έναν καταπιεστικό και απάνθρωπο χαρακτήρα. Σε αυτό συμβάλλει σημαντικά ο τρόπος που διαχειρίζονται τα ζητήματα της παιδείας οι εκάστοτε κυβερνήσεις. Το νομοσχέδιο Γαβρόγλου αποδεικνύει με τον πιο περίτρανο τρόπο ότι οι παλιότερες εξαγγελίες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση των πανελληνίων, ρήξη με την παραπαιδεία και διαμόρφωση ενός νέου εκπαιδευτικού συστήματος, αποδείχθηκαν απολύτως ψεύτικες. 
Με βάση το νομοσχέδιο εντείνεται η εντατικοποίηση στην Γ΄ Λυκείου, η οποία μετατρέπεται σε αποκλειστικά προπαρασκευαστική χρονιά για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, οι εξαγγελίες περί ελεύθερης πρόσβασης στα πανεπιστήμια είναι τελείως υποκριτικές, καθώς αφορούν μια πολύ μικρή μερίδα μαθητών, την ίδια στιγμή που οι δυσλειτουργίες στη δημόσια εκπαίδευση παραμένουν. Τα πολυμελή τμήματα, η έλλειψη εκπαιδευτικών, οι ανεπάρκειες σε βιβλία και τα προβλήματα των αναπληρωτών είναι μερικά μόνο από αυτά.
Κάπως έτσι η παιδεία προσαρμόζεται στις ανάγκες της αγοράς, με αποκλειστικό στόχο από το σχολείο μέχρι το πανεπιστήμιο να καταρτίζεται το άτομο προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αγοράς. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τον ανταγωνισμό και το βαθμοθηρικό κλίμα που καλλιεργούν οι εξετάσεις, σε συνδυασμό με τον υψηλό βαθμό δυσκολίας τους και την άφθονη εξεταστέα ύλη, που εξαναγκάζουν τους/τις μαθητές/τριες να καταφύγουν σε φροντιστηριακά και ιδιαίτερα μαθήματα. Η παραπαιδεία, λοιπόν, αποτελεί οργανικό και αναπόσπαστο μέρος του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, μέσω του οποίου κερδοσκοπούν οι ιδιώτες, ανεξαρτήτως του κόμματος που διαχειρίζεται την κυβερνητική εξουσία.
Εκδήλωση
Το Σάββατο 20 Απριλίου, οι ΜΕΣ (Μαθητές/τριες Ενάντια στο Σύστημα) διοργανώνουμε εκδήλωση στον πολυχώρο Κομμούνα με τίτλο: «Αμφισβητώντας το θεσμό των εξετάσεων, σχολείο στη βάση των αναγκών μας». Η εκδήλωση, αρχικά, οργανώνεται επειδή θέλουμε να υπενθυμίσουμε ότι τα πράγματα αλλάζουν και ότι δεν πρέπει να μείνουν όπως είναι σήμερα. Όλες οι κινητοποιήσεις που έχουν γίνει το προηγούμενο διάστημα από τους μαθητές, αλλά και τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ενάντια στο νομοσχέδιο Γαβρόγλου το αποδεικνύουν εμφατικά.
Καθημερινότητα μας αποτελεί ένα σχολείο που μας προετοιμάζει να γίνουμε μελλοντικοί, πειθήνιοι εργαζόμενοι και που μας μαθαίνει να κοιτάμε μόνο τον εαυτό μας μπρος στην επιτυχία. Ένα σχολείο χωρίς τις απαραίτητες υποδομές, με ελλείψεις εκπαιδευτικών και συγχωνεύσεις τμημάτων. Εμείς θέλουμε να ανατρέψουμε την καθημερινότητα αυτή. Μαζί με φοιτητές, καθηγητές και γονείς, θέλουμε να συζητήσουμε για το πώς πρέπει να αγωνιστούμε από κοινού ενάντια στην εκπαιδευτική αναδιάρθρωση του ΣΥΡΙΖΑ.
Απέναντι στις εξοντωτικές πολιτικές λιτότητας, θέλουμε να πάρουμε το σχολείο και τη ζωή μας στα χέρια μας. Να διεκδικήσουμε δημόσια και δωρεάν δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια, σε σχολή της επιλογής μας. Να παλέψουμε από κοινού με τους καθηγητές για προσλήψεις και μεγαλύτερες δαπάνες στην παιδεία. Αν πειστούμε ότι έχουμε τη δύναμη να πετύχουμε τα παραπάνω μέσω ενός πανεκπαιδευτικού κινήματος, τότε τα σχολεία θα γίνουν ξανά δικά μας.

Φύλλο Εφημερίδας

Κατηγορία