Aπό τη δημοτική κίνηση «Ζωγράφου-Ανυπότακτη Πόλη»

Το Σάββατο 4 Μάη, στη Βίλα Κοτοπούλη, η δημοτική κίνηση «Ζωγράφου - Ανυπότακτη Πόλη» φιλοξένησε την παρουσίαση του νέου βιβλίου του σκιτσογράφου Μιχάλη Κουντούρη «Η Θεωρία των Άκρων», από τις Εκδόσεις Cartoon Ark. Στην πορεία προς τις αυτοδιοικητικές εκλογές, η κίνηση «Ζωγράφου-Ανυπότακτη Πόλη» επέλεξε να συνομιλήσει με τον κόσμο της περιοχής μέσω του πολιτισμού και της ριζοσπαστικής τέχνης (όπως αυτή του Μιχάλη Κουντούρη), σε ένα κτίριο που αποτελεί ένα από τα 26 ακίνητα του Δήμου Ζωγράφου που μεταφέρονται στην ΕΤΑΔ Α.Ε. (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.), θυγατρική εταιρεία του Υπερταμείου.
Το βιβλίο του Μιχάλη Κουντούρη περιλαμβάνει γελοιογραφίες δημοσιευμένες στην Εφημερίδα των Συντακτών, με πρόλογο του Περικλή Κοροβέση. Μέσω της δουλειάς του, ο σκιτσογράφος καταρρίπτει το μύθο της θεωρίας των δύο άκρων που θέλουν να εξυπηρετήσουν οι «από πάνω», ότι τα δύο άκρα είναι ισότιμα. Το ένα «άκρο» στο χρώμα του αίματος στην κόψη του μαχαιριού, από το σκίτσο του εξωφύλλου του λευκώματος, το άλλο –που αποτελεί και το ένα και μοναδικό άκρο – αυτό του φασισμού. 
Στη βιβλιοπαρουσίαση μίλησαν ο Χρίστος Τουλιάτος (επικεφαλής του ψηφοδελτίου της δημοτικής κίνησης «Ζωγράφου - Ανυπότακτη Πόλη»), ο Περικλής Κοροβέσης (συγγραφέας), ο Γιώργος Σταματόπουλος (δημοσιογράφος-συγγραφέας) και η Μαρώ Τριανταφύλλου (θεατρική κριτικός-συγγραφέας).
Ο Π. Κοροβέσης ανέδειξε τη σημασία της τέχνης και της δημιουργίας «ως επανάσταση για να βρούμε τη χαμένη ανθρώπινη φύση μας», τονίζοντας το ρόλο της γελοιογραφίας ως σύγχρονη τέχνη που επεμβαίνει στην καθημερινή ζωή με πολιτικό τρόπο. Ο Γιώργος Σταματόπουλος μίλησε για το αυγό του φιδιού και μεταξύ άλλων και τις ευθύνες της δικαιοσύνης τους κράτους. Η Μαρώ Τριανταφύλλου συνέδεσε την ανάγκη της πάλης ενάντια στο φασισμό με την ανάγκη του ρόλου της τοπικής αυτοδιοίκησης ως την άμεση δημοκρατία στις πόλεις και τις κοινότητες.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, πλήθος συμμετεχόντων από τη γειτονιά του Ζωγράφου, αλλά και άλλες περιοχές της Αθήνας πήραν το λόγο, αναδεικνύοντας ζητήματα πολιτισμού, το ρόλο του τύπου, του κράτους και της ΕΕ στην αναπαραγωγή του μίσους, το προσφυγικό, την αναγκαιότητα της αντιφασιστικής πάλης σε τοπικό επίπεδο, αλλά και κεντρικά.
Όπως σημειώνεται στον πρόλογο της «Θεωρίας των άκρων», «η ζωγραφική δημοσιογραφία του Κουντούρη κινείται στην πολιτική επικαιρότητα. Αλλά όχι στην επιφάνεια και σε αυτό που θέλουν να δείξουν τα κόμματα και οι επαγγελματίες πολιτικοί. Αποκαλύπτει αυτό που κρύβεται από κάτω». Η τέχνη του Μ. Κουντούρη είναι ξεκάθαρα πολιτική και καυστική, χωρίς να χαρίζεται. Αυτό φαίνεται άλλωστε και από τις αντιδράσεις που έχει κατά καιρούς συναντήσει. Είναι χαρακτηριστικό πως ένα χρόνο πριν περίπου, η δουλειά του Μ. Κουντούρη με δύο σκίτσα του για την Παλαιστίνη και τους νεκρούς της «Πορείας της Επιστροφής» είχε στοχοποιηθεί από την ισραηλινή πρεσβεία. Όπως ο ίδιος ο Μ. Κουντούρης είχε σημειώσει τότε: «θεωρούσα ανέκαθεν καθήκον, υποχρέωση και τιμή μου η δουλειά μου να στρατεύεται ενάντια στις εξουσίες, τους φασισμούς, την αδικία. Απέναντι στις γενοκτονίες, στα καθεστώτα που φυλακίζουν ανηλίκους (#freeahedtamimi) και δολοφονούν αθώους, απέναντι στους ελεύθερους σκοπευτές».