Κόντρα στις συνεδριακές αποφάσεις, τις προεκλογικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ και παρά τις αντιδράσεις συνδικάτων, κοινωνικών φορέων, κινημάτων πολιτών και του ίδιου του κόσμου του ΣΥΡΙΖΑ, φαίνεται πως προχωρούν κανονικά οι ιδιωτικοποιήσεις του ΟΛΠ και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Στο πλαίσιο των κυβερνητικών υποχωρήσεων, με στόχο την -ανέφικτη-«αμοιβαία επωφελή λύση» με τους δανειστές, οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση υποδομές στρατηγικής σημασίας. Πρόκειται για μια σοβαρή πολιτική και ιδεολογική υποχώρηση, απέναντι σε μια εμβληματική επιλογή των καπιταλιστών: την αρπαγή της δημόσιας περιουσίας.
Μετά την τροποποίηση του σχετικού διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ, παραχωρείται το πλειοψηφικό μετοχικό πακέτο 51% και σε βάθος πενταετίας, ανάλογα με την «επενδυτική συμπεριφορά» του νικητή του διαγωνισμού, θα του διατεθεί και το υπόλοιπο 16,7% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένων Πειραιώς. Θυμίζουμε ότι η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είχε προκρίνει την εκχώρηση του ίδιου ποσοστού (67%) με μόνη διαφορά είναι ότι αυτό θα γινόταν εφάπαξ.
Ανάλογη μοίρα αναμένεται και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), παρόλο το «πάγωμα» της αντίστοιχης διαδικασίας.
Έχουμε αναφερθεί ξανά στην εμπορική αξία και στο ρόλο που παίζει το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο πλέον κινδυνεύει να καταλήξει ιδιωτικό μονοπώλιο (μοναδικό σε ολόκληρη την Ευρώπη) της COSCO, στερώντας από το Δημόσιο πολύτιμα έσοδα για τη χρηματοδότηση μέτρων κοινωνικής πολιτικής. Και όλα αυτά βέβαια, με ειδικά φορολογικά προνόμια για τους «επενδυτές» και εργασιακές σχέσεις «λάστιχο», όπως συμβαίνει στις προβλήτες του λιμανιού που διαχειρίζεται ήδη η κινεζική εταιρεία.
Απέναντι στα σχέδια του «αμαρτωλού» ΤΑΙΠΕΔ και παρά την επίσημη «σιωπή» της κυβέρνησης, η ΟΜΥΛΕ, η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ, μαζικοί φορείς του Πειραιά, αυτοδιοικητικές κινήσεις, στελέχη της Αριστεράς σε δήμους της περιοχής και την Περιφέρεια, βουλευτές και οι κομματικές δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ, συντονίζουν τη δράση τους (το πρωί της Τρίτης 26/5 διοργανώθηκε σχετική σύσκεψη στον Πειραιά), με στόχο να δημιουργήσουν ένα πλατύ κοινωνικοπολιτικό μέτωπο υπεράσπισης του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού. Αίτημα που, πέρα από διαχρονική θέση του ΣΥΡΙΖΑ, υπήρξε και μέρος των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης. Εξάλλου, εκτός από τις απεργιακές κινητοποιήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, στις 2 Ιούνη, στο ΣτΕ, εκδικάζεται η προσφυγή των εργαζομένων κατά του ΤΑΙΠΕΔ.
Αεροδρόμια
Άμεσο κίνδυνο ξεπουλήματος αντιμετωπίζουν και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ιδιωτικοποίηση που επίσης είχε δρομολογηθεί από τη μνημονιακή συγκυβέρνηση, με νέο ιδιοκτήτη τη γερμανική εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων Fraport, σε συνεργασία με τον Όμιλο Κοπελούζου. Η εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ, μπλόκαρε την προώθηση της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όμως φαίνεται ότι έχουμε να κάνουμε με ακόμα μια «θυσία» στο βωμό της «έντιμης συμφωνίας» με τους δανειστές. Είναι τέτοια η υπόκλιση στην πίεση για παραχώρηση δημόσιων και κερδοφόρων επιχειρήσεων -με μεγάλα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και τις μεταφορές, ιδιαίτερα των νησιωτικών περιοχών- που σε δημοσίευμα της «Αυγής» (13/5) με τίτλο, «ΤΑΙΠΕΔ: Με διαφάνεια και αξιοπιστία ο διαγωνισμός για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια», προβάλλονται οι θέσεις του Ταμείου για το «κύρος» του διαγωνισμού!
Αντίθετα, εδώ και καιρό, ένα ευρύ μέτωπο 161 φορέων, συνδικάτων, συλλογικοτήτων από κάθε γωνιά της χώρας, δραστηριοποιείται για την αποτροπή της καταστροφικής συμφωνίας «αποκρατικοποίησης» των 14 αεροδρομίων, καθώς και για την κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Υπάρχουν ιδιωτικοποιήσεις ενάντια στις οποίες ο κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ πάλεψε και παλεύει. Ήδη, πολλά μέλη και στελέχη του πρωτοστατούν στις διάφορες πρωτοβουλίες αντίστασης. Αυτό το πολύτιμο δυναμικό ανθρώπων θα νιώσει προδομένο, αν υλοποιηθεί η παράδοση του ΟΛΠ, των αεροδρόμιων, του Ελληνικού κ.ο.κ., στα ιδιωτικά συμφέροντα. Για τον ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχουν ιδιωτικοποιήσεις που αν προχωρήσουν (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) ή αν δεν αναστραφούν (ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, διόδια κ.λπ.), περιορίζονται δραματικά τα «εργαλεία» για να αντιμετωπιστούν κρίσιμα θέματα, όπως η μαζική ανεργία και η στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος.
Η ακύρωση κάθε διαδικασίας ιδιωτικοποίησης και η επανάκτηση των μεγάλων δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών, υπό δημόσια ιδιοκτησία και εργατικό-κοινωνικό έλεγχο, με στόχο την άμεση στήριξη προγραμμάτων αντιλιτότητας και αύξησης των θέσεων εργασίας, αποτελεί πραγματικά ριζοσπαστικά -και αναγκαία- λύση.