Πανεκπαιδευτικό μέτωπο για να ανατραπούν
Με μια σειρά αποφάσεων του υπουργείου Παιδείας, η κυβέρνηση οδηγεί στο χάος και στην απόγνωση χιλιάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Αποδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο ότι η στροφή στη μνημονιακή πολιτική έχει ξεκάθαρα ταξικό προσανατολισμό, πετάει εκτός του ολοήμερου σχολείου σχεδόν όλους τους μαθητές. Με την ανεργία να σπάει κάθε ρεκόρ στα χρόνια της κρίσης και των νεοφιλελεύθερων μνημονιακών πολιτικών, είναι πια ζητούμενο το αν μία στις δέκα οικογένειες έχουν και τους δύο γονιούς εργαζόμενους, ώστε να δικαιούνται τα παιδιά τους μια θέση στο «νέο» ολοήμερο σχολείο.
Ταυτόχρονα εκατοντάδες θέσεις εργασίας για τους εκπαιδευτικούς χάνονται. Οι πρώτες κινητοποιήσεις, που πραγματοποιήθηκαν στο υπουργείο Παιδείας από εκπαιδευτικούς, δεν μπόρεσαν να έχουν συνέχεια, λόγω της στάσης των κυβερνητικών συνδικαλιστών του ΣΥΡΙΖΑ στην ΟΛΜΕ, αλλά και λόγω της στάσης των συνδικαλιστών των ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και ΚΚΕ. Ενόψει του καλοκαιριού οι δάσκαλοι και οι καθηγητές χρειάζεται να προετοιμάσουν τις αγωνιστικές τους κινητοποιήσεις, που πρέπει να πάρουν μαζικά χαρακτηριστικά, με πρωτοβουλίες ενημέρωσης γονιών και μαθητών και με κοινές επιτροπές βάσης σε όποια σχολεία και γειτονιές είναι εφικτό να προχωρήσουν σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις από το Σεπτέμβρη.
Τι έγινε στις Γενικές Συνελεύσεις
Της Σάσας Χασάπη, εκπαιδευτικού
Τη βδομάδα 16 ως 21/5, μετά την απόφαση της προηγούμενης Γενικής Συνέλευσης των προέδρων των ΕΛΜΕ, έγινε προσπάθεια να πραγματοποιηθεί νέος γύρος Γενικών Συνελεύσεων στις ΕΛΜΕ της χώρας, ώστε να υπάρξουν αποφάσεις που θα συζητιόντουσαν στη νέα Γενική Συνέλευση των προέδρων, που έγινε το Σάββατο 21 Μάη.
Οι συνελεύσεις ορίστηκαν μετά τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών απέναντι στις αντιδραστικές, μνημονιακές μεταρρυθμίσεις Φίλη στην εκπαίδευση και οι οποίες οδήγησαν στην απόσυρση της τροπολογίας για τον τρόπο διορισμού των αναπληρωτών. Οι συνελεύσεις έγιναν χωρίς εισήγηση από την ΟΛΜΕ, η πλειοψηφία της οποίας προσπάθησε να στηρίξει το υπουργείο στις αλλαγές που προωθεί στη δημόσια εκπαίδευση.
Σ’ αυτές τις συνελεύσεις οι δυνάμεις της Αριστεράς, ΛΑΕ και ΑΝΤΑΡΣΥΑ, κατέβηκαν με πρόταση 24ωρης απεργίας στις ενδοσχολικές εξετάσεις, με όρους που να εξασφαλίζουν τη συμπόρευση με την ομοσπονδία των δασκάλων, τη ΔΟΕ, και να απαντούν στο μέγεθος της επίθεσης. Το ΠΑΜΕ, συνεχίζοντας την ανακωχή με την κυβέρνηση, στάση που έχει κρατήσει από τις 4 Φλεβάρη και μετά, δεν στήριξε (μαζί με ΣΥΝΕΚ και ΔΑΚΕ) αυτή την πρόταση.
Στο ίδιο κλίμα κινήθηκε και η Γενική Συνέλευση των προέδρων που δεν κατέληξε σε απόφαση για απεργιακή κινητοποίηση. Στη συνέλευση αυτή το ΠΑΜΕ για πρώτη φορά έκατσε στο προεδρείο σε όλη τη διάρκεια της συνέλευσης και την ώρα της συζήτησης για συμμετοχή στον Εθνικό Διάλογο αποχώρησε! Ενώ οι δυνάμεις των ΣΥΝΕΚ αποχώρησαν με δημόσια δήλωση στελεχών τους από τις δυνάμεις του ΜΕΤΑ εκπαιδευτικών, οριστικοποιώντας τη μετάλλαξή τους σε δυνάμεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού. Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν να υπάρχει τελικά συμμετοχή της ΟΛΜΕ στον Εθνικό Διάλογο.
Υποβάθμιση ολοήμερου σχολείου: Απολύσεις στην εκπαίδευση
Του Ελισσαίου Φάκαρου, δασκάλου ΣΕΠΕ Νίκαιας
Το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει τις αιφνιδιαστικές ανατροπές στην εκπαίδευση, με μοναδικό γνώμονα τις ανάγκες του για περικοπές. Τελευταίο θύμα του τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία.
Παρ’ όλες τις αντίθετες δηλώσεις του υπουργού, η οδηγία για τη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων του χρόνου αναφέρει ρητά ότι σε αυτά θα φοιτούν παιδιά που και οι δύο γονείς τους εργάζονται. Επίσης καταργεί τη θέση του μόνιμου υπευθύνου του προγράμματος, όπως συνέβαινε όλα τα χρόνια λειτουργίας του, και από δω και μπρος θα δουλεύει με εκπαιδευτικούς που εκ περιτροπής θα πηγαίνουν στο ολοήμερο για να συμπληρώσουν το ωράριό τους. Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι θα λειτουργούν σαν απλά παρκινγκ παιδιών, αφού δεν θα έχουν πρόγραμμα, καθώς και ότι πολλά παιδιά θα στερηθούν τη φοίτησή τους εκεί.
Άλλη σημαντική αλλαγή είναι η κατάργηση μιας ώρας στα 1.750 σχολεία με Ενιαίο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), που σχολούσαν στις 2.00 μμ. Αυτή η κατάργηση σημαίνει κατάργηση χιλιάδων ωρών δασκάλων και ειδικοτήτων. Κάτι που έγινε χωρίς καμία συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς, αποδεικνύοντας ότι ο «Εθνικός διάλογος» είναι μια φάρσα.
Η αλήθεια είναι ότι, όταν είχαν δημιουργηθεί τα ΕΑΕΠ σχολεία πριν πέντε χρόνια, υπήρξαν πολλές αντιδράσεις, όσον αφορά το πρόγραμμα και τους παιδαγωγικούς σκοπούς. Ήταν ο μόνος τρόπος η Διαμαντοπούλου να απορροφήσει κονδύλια ΕΣΠΑ και να απορροφήσει τους εκπαιδευτικούς που πλεόναζαν από τις συγχωνεύσεις των σχολείων.
Το υπουργείο τώρα υποκριτικά υποστηρίζει ότι έρχεται να αποκαταστήσει τις αδικίες. Αλλά στην πραγματικότητα η μόνη προσπάθεια είναι να λειτουργήσει τα σχολεία σύμφωνα με τη μνημονιακή πραγματικότητα, που σημαίνει μείωση πόρων από τον προϋπολογισμό και λιγότερα κονδύλια ΕΣΠΑ. Ενδεικτικά, από την πενταετία 2015-2020 φέτος έχει απορροφηθεί το 52% των κονδυλίων αυτών. Πραγματική πρόθεση του υπουργείου είναι να εξοικονομήσει με τους παραπάνω τρόπους 5 χιλιάδες λιγότερους αναπληρωτές από πέρσι.
Αυτό θα πρέπει να λέμε ότι είναι ξεκάθαρες απολύσεις. Γιατί όλοι οι εκπαιδευτικοί δούλευαν και κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και ως τέτοιο θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε. Η απάντηση στις επερχόμενες απολύσεις δεν ήταν αυτή που θα έπρεπε. Μετά από δύο κινητοποιήσεις έξω από το υπουργείο Παιδείας και τις πρωτοβάθμιες διευθύνσεις με τη μαζική συμμετοχή των εκπαιδευτικών, οι οποίες καλύφθηκαν μόνο με στάσεις εργασίας, δεν ακολούθησε, όπως χρειαζόταν, 24ωρη απεργία.
Ο τρόπος αντίδρασης έπρεπε να είναι στα χνάρια των κινητοποιήσεων για τους διαθέσιμους καθηγητές την περίοδο Σαμαρά. Ενόψει του συνεδρίου της Ομοσπονδίας της ΔΟΕ με τη λήξη της σχολικής χρονιάς, θα χρειαστεί να παρθούν αποφάσεις για απεργιακή σύγκρουση διαρκείας.