Επίθεση στα πτυχία των νέων μηχανικών με το νομοσχέδιο για τα τεχνικά έργα
Π ρόσφατα κατατέθηκε από την κυβέρνηση το σχέδιο νόμου με τίτλο «Διαδικασίες κεντρικού ελέγχου και διαφάνειας στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών τεχνικών έργων και υποδομών, δομές στρατηγικού σχεδιασμού δημοσίων υποδομών και λοιπές διατάξεις», το οποίο προωθείται για ψήφιση το επόμενο διάστημα.
Το νομοσχέδιο αυτό θα διαμορφώσει ένα ριζικά διαφορετικό τοπίο, αναδιαμορφώνοντας βίαια τον κλάδο των μηχανικών σύμφωνα πάντα με τις επιταγές των μνημονίων και του νεοφιλελευθερισμού (π.χ. «άνοιγμα» κλειστών επαγγελμάτων). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι επιθεωρητές ενέργειας, που είναι 1 από τα 20 «ανοικτά» επαγγέλματα, και που για τη θέσπιση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων επιβάλλεται η παρακολούθηση σεμιναρίων και η συμμετοχή σε εξετάσεις του ΤΕΕ επί πληρωμή.
Το Μητρώο Τεχνικών Έργων
Αρχικά το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου για όλα τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τεχνικά έργα (μηχανικοί απόφοιτοι ΑΕΙ, ΤΕΙ, αντίστοιχων σχολών του εξωτερικού, κολεγίων, εργατοτεχνικό προσωπικό), στο οποίο θα είναι υποχρεωτική η εγγραφή όλων των μηχανικών. Η εφαρμογή του συνεπάγεται την πλήρη αναίρεση των επαγγελματικών δικαιωμάτων που αντιστοιχούν στα ενιαία πτυχία σπουδών και την αντικατάστασή τους από έναν ατέρμονα κύκλο σεμιναρίων, πιστοποιήσεων και επανακατάρτισης (τα οποία θα είναι συνήθως επί πληρωμή), με σκοπό την απόδοση του συνόλου των επαγγελματικών δικαιωμάτων, μέσω της διάσπασης του γνωστικού/επαγγελματικού αντικειμένου. Το μοντέλο αυτό συντελεί στην κατάργηση του πτυχίου και στην αποσύνδεσή του από τα επαγγελματικά δικαιώματα, μετατρέποντάς το σε έναν ατομικό φάκελο προσόντων, ενώ παράλληλα εξισώνονται τα δημόσια με τα ιδιωτικά ιδρύματα-κολέγια.
Διαχωρισμός σε κάστες
Επιπλέον, επεκτείνεται ο τρόπος παραγωγής δημοσίων έργων και στη μελέτη-κατασκευή των ιδιωτικών έργων. Μέχρι πρότινος όλοι οι μηχανικοί μπορούσαν να αναλάβουν ένα ιδιωτικό έργο, όμως πλέον είναι αναγκαίο να έχουν την αντίστοιχη τάξη στο πτυχίο του (΄Α,΄Β,΄Γ). Συγκεκριμένα, οι νεοεισερχόμενοι μηχανικοί με τη λήψη του πτυχίου τους δεν θα έχουν κανένα επαγγελματικό δικαίωμα και θα χρειαστεί να περιμένουν 4 χρόνια για να γίνουν μηχανικοί΄Α τάξης, έχοντας βέβαια εγγραφεί στο ΤΕΕ-ΤΣΜΔΕ και πληρώνοντας τις ασφαλιστικές τους εισφορές. Στη συνέχεια, για την αναβάθμιση των πτυχίων τους σε΄Β και΄Γ κατηγορία, πρέπει να περάσουν 8 και 12 έτη αντίστοιχα από την αποφοίτησή τους, ώστε να έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα που μέχρι πρότινος κατοχύρωνε το πτυχίο τους.
Οι παραπάνω κατηγορίες καθιστούν κυρίως τους νέους μηχανικούς απροστάτευτους από την εργοδοτική αυθαιρεσία, επειδή καταργούν οποιοδήποτε συλλογική κατοχύρωση. Παράλληλα, για τη μετάβαση από τη μια κατηγορία στην άλλη, θα χρειαστεί να έχει εκπονηθεί ένας σημαντικός αριθμός τεχνικών μελετών και να έχουν προσκομιστεί πλήθος δελτίων παροχής υπηρεσιών. Αυτό θα αναγκάσει αρκετούς μηχανικούς να κάνουν πρακτική, η οποία είτε θα είναι κακοπληρωμένη είτε απλήρωτη, για να μπορέσουν κάποτε να δουλέψουν/αναλάβουν τεχνικά έργα με αξιοπρεπείς όρους.
Το εργασιακό νομοσχέδιο
Οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν στον κλάδο των μηχανικών είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το νομοσχέδιο για τα εργασιακά. Το νομοσχέδιο αυτό θα διαλύσει θεμελιώδη δικαιώματα και κατακτήσεις των εργαζομένων, διαμορφώνοντας έναν εργασιακό μεσαίωνα. Μέσω αυτού θεσμοθετείται ο «υποκατώτατος» μισθός των 451 ευρώ για νέους κάτω των 25 ετών, ανοίγουν οι ομαδικές απολύσεις και καταργούνται οι συλλογικές συμβάσεις, με συνέπεια ο κάθε εργαζόμενος να διαπραγματεύεται ατομικά τους όρους εργασίας και ασφάλισής του. Επιπλέον, στο νομοσχέδιο ποινικοποιείται η συνδικαλιστική δράση, καθώς για την ίδρυση σωματείου χρειάζεται η άδεια του εργοδότη και του δίνεται η δυνατότητα να προχωρήσει σε ανταπεργία.
Λαμβάνοντας υπόψη και το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που πέρασε τον περασμένο Μάρτη, δεν μπορούμε παρά να συμπεράνουμε ότι η κυβέρνηση με μνημονιακές επιταγές ξηλώνει και καταστρατηγεί τα δικαιώματα κυρίως για όσους/όσες ακόμα φοιτούν στις πολυτεχνικές σχολές ή ετοιμάζονται να αποκτήσουν τον τίτλο σπουδών τους. Ένας νέος μηχανικός λοιπόν κατηγορίας΄Α καλείται να πληρώσει το δυσβάσταχτο όσο και παράλογο 38,45% του εισοδήματός του.
Ο μόνος κερδισμένος
είναι το Κεφάλαιο
Η πολιτική κατεύθυνση των αλλαγών στον κλάδο των μηχανικών είναι ξεκάθαρη και στοχεύει στην κατάργηση των ενιαίων και κατοχυρωμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων τους. Αυτές οι αλλαγές δεν είναι ασύνδετες με τα νομοσχέδια για τα εργασιακά και το ασφαλιστικό. Οι ενέργειες αυτές αποτελούν την πολιτική μιας σκληρής, νεοφιλελεύθερης αναδιάρθρωσης, όπου το σύστημα, προκειμένου να διασφαλίσει την ύπαρξή του, ακολουθεί τη στρατηγική της δημιουργίας του χρεωμένου ανθρώπου ήδη από το πανεπιστήμιο, ενός φοιτητή και μελλοντικού εργαζόμενου, που θα αποδεχθεί το δυσοίωνο μέλλον του. Φυσικά ο μόνος κερδισμένος είναι οι μεγάλες εταιρίες οι οποίες θα προσλαμβάνουν φτηνό εργατικό δυναμικό- άλλων ταχυτήτων (το οποίο θα δυσκολευτεί να δει τον εαυτό του σε κοινό αγώνα, μιας και ο κάθε εργαζόμενος θα έχει διαφορετικά δικαιώματα) και θα είναι οι μόνες που θα μπορούν να αναλάβουν σημαντικά έργα. Έτσι αρκετοί μηχανικοί θα αναγκαστούν είτε να βρεθούν εκτός επαγγέλματος, είτε να δουλέψουν για μεγάλες εταιρίες σε συνθήκες γαλέρας.
Απάντηση
Επομένως καθίσταται αναγκαίο η νεολαία μαζί με τους εργαζόμενους και την υπόλοιπη πληττόμενη κοινωνία να παλέψουν και να τσακίσουν τα μνημόνια, τη λιτότητα και τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, ξεκινώντας από την απεργία στις 8/12 που κάλεσε η ΓΣΕΕ, ώστε το μέλλον μας να μην είναι ούτε η ανεργία και η μετανάστευση, αλλά ούτε και η εργασία με απάνθρωπους όρους.