Πρόσχημα για κλεισίματα και συγχωνεύσεις το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Συνέντευξη με μέλος της αγωνιστικής Πρωτοβουλίας των ΤΕΙ

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
.
Το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΔΑ) βρίσκεται στην επιτροπή Μορφωτικών  Υποθέσεων και αναμένεται να ψηφιστεί τη Δευτέρα 26/2. Στην «Εργατική Αριστερά» έχουμε γράψει επανειλημμένως για το τι σημαίνει το ΠΔΑ, αλλά και για τις κινητοποιήσεις που προσπαθούν να το μπλοκάρουν. Ζωντανή εικόνα από τα ΤΕΙ έδωσε στη Στέλλα Πετρούλια η Λία, μέλος της «Πρωτοβουλίας» φοιτητών ενάντια στις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων.

Tι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για το ΠΔΑ και ποιές είναι οι συνέπειές του για το μέλλον της παιδείας;
Με πολύ απλά λόγια, το ΠΔΑ είναι ένα σχέδιο Αθηνά 2. Στα πλαίσια του περιβόητου πανεπιστημίου, προβλέπονται κλεισίματα και συγχωνεύσεις σχολών. Είτε άμεσα, είτε μακροπρόθεσμα, μιλάμε για ένα πανεπιστήμιο με εξαιρετικά μειωμένο προϋπολογισμό που μόνο βιώσιμο δεν θα είναι. 
Στο ΠΔΑ καταργούνται τα ενιαία πτυχία και αντικαθίστανται από ατομικά. Αυτό σημαίνει ότι τελειώνοντας ένα τμήμα, δεν θα διαθέτουν όλοι οι απόφοιτοι πτυχίο με την ίδια αξία, αλλά ανάλογα με τις διάφορες κατευθύνσεις, κύκλους σπουδών που έχει επιλέξει ο καθένας (και εκ των οποίων πολλοί θα είναι επί πληρωμή), ο διαχωρισμός δεν θα αφορά μόνο το διαχωρισμό ανάμεσα σε ΤΕΙ και πανεπιστήμια, αλλά θα εξαπλώνεται! Ποιον διαχωρισμό εξαλείφει λοιπόν ένα πανεπιστήμιο που τον εξαπλώνει και ανοίγει την πόρτα στην εκπαίδευση επί πληρωμή; Το νομοσχέδιο για το ΠΔΑ επίσης ανοίγει διάπλατα τις πόρτες για τους επιχειρηματίες μέσα στην εκπαίδευση. Τα διετή προγράμματα επίσης, που προβλέπει για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, αποτελούν κύκλους σπουδών που δεν εξασφαλίζουν καμία επιστημονική κατάρτιση στους φοιτητές οι οποίοι, αν θέλουν να την αποκτήσουν, θα πρέπει να πληρώσουν για να ολοκληρώσουν έναν τετραετή κύκλο φοίτησης! 
Πώς ξεκίνησε ο αγώνας στα ΤΕΙ, τι κατάφερε έως τώρα, σε τι κατάσταση είμαστε και πώς βλέπεις τη συνέχεια;
Οι κινητοποιήσεις των φοιτητών ξεκίνησαν με ασαφή αιτήματα και με συντεχνιακό χαρακτήρα. Όταν άρχισαν να γνωστοποιούνται οι συγχωνεύσεις τμημάτων, παρακολουθήσαμε μεμονωμένες κινητοποιήσεις με αιτήματα να αποτραπούν συγκεκριμένες συγχωνεύσεις. Από το Νοέμβριο είδαμε στο Σύλλογο της ΣΕΥΠ τακτικές συνελεύσεις, μαζικές κινητοποιήσεις, καταλήψεις διαρκείας και συντονιστικά κατάληψης. Για έναν σύλλογο που δεν ήταν εξοικειωμένος με πολιτικές διαδικασίες και διεκδικήσεις ήταν κατάκτηση και μόνο το γεγονός ότι είδαμε συμμετοχή σε εβδομαδιαίες συνελεύσεις και σε ισότιμα συντονιστικά κατάληψης.  
Μέσα στον Δεκέμβρη, όταν κατατέθηκε το νομοσχέδιο, είδαμε σημαντικές τροποποιήσεις. Τμήματα που λεγόταν ότι θα συγχωνευτούν, προτείνονταν ως αυτόνομα στο ΠΔΑ. Οι εξελίξεις αυτές δεν ήταν παρά αποτέλεσμα των πιέσεων που άσκησαν οι φοιτητές με τους επίμονους αγώνες τους. Δυστυχώς, από τον Ιανουάριο και μετά, η διάθεση των φοιτητών να αγωνιστούν φαίνεται να υποχώρησε. Παρόλο που τελική νίκη θα ήταν μόνο η απόσυρση του νομοσχεδίου, που αποτελεί επίθεση στα δικαιώματα των φοιτητών, καλλιεργήθηκε μια διάθεση στους φοιτητές για τη διάσωση του εξαμήνου και για την επαναφορά της «ομαλότητας» στο ίδρυμα. Έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο η τρομοκρατία που ασκήθηκε από την Πρυτανεία του ΤΕΙ. Δεν ξέρω αν υπάρχει περιθώριο ανάκαμψης , αλλά σίγουρα η ψήφιση του νομοσχεδίου δεν σημαίνει ότι το θέμα τελείωσε εδώ. Μέχρι την εφαρμογή του έχουμε καιρό και αυτό αφήνει περιθώρια για ελπίδες.
Ποια είναι η στάση των φοιτητικών παρατάξεων/σχημάτων απέναντι σε αυτό;
Όπως σε κάθε περίοδο φοιτητικών αγώνων, υπάρχουν οι πολιτικές δυνάμεις εντός των σχολών που θα μποϊκοτάρουν το νομοσχέδιο με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Έτσι και σε αυτή την περίπτωση, η ΔΑΠ και η ΠΑΣΠ προσπάθησαν να ενισχύσουν το αντιδραστικό αίσθημα των φοιτητών, είτε μπλοκάροντας τη διεξαγωγή γενικών συνελεύσεων, είτε παραπληροφορώντας για το νομοσχέδιο, είτε συμβάλλοντας στην τρομοκρατία για την απώλεια του εξαμήνου λόγω των συνεχιζόμενων καταλήψεων. Ο ρόλος του ΜΑΣ (ΚΝΕ), μιας δύναμης που έχει ισχύ στα τμήματα, ήταν διασπαστικός. Στο πλαίσιο της κατάστασης αυτής, η ενότητα του φοιτητικού κινήματος φάνηκε αναγκαία, γι’ αυτό και δημιουργήθηκε μια αυτοοργανωμένη Πρωτοβουλία με ξεκάθαρες θέσεις ενάντια στο νομοσχέδιο και με στόχο να συσπειρώσει τους φοιτητές ενιαία και ισότιμα στη δράση. Στην Πρωτοβουλία αυτή δυναμικά συμμετείχαν δυνάμεις όπως η ΕΑΑΚ, ΑΡΕΝ, ΑΡΔΙΝ, ΣΣΠ. Η Πρωτοβουλία κατόρθωσε σε καλό βαθμό να ενώσει τις διάφορες πολιτικές δυνάμεις σε ένα ενιαία αγωνιστικό σώμα, έστω και μονοθεματικά.
 Θεωρείς ότι είναι εύκολο να εφαρμοστεί το νομοσχέδιο;
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα φέρει πολύ μεγάλες αλλαγές στο χάρτη της εκπαίδευσης, ανοίγοντας την πόρτα στη «δια βίου μάθηση» και στην επί πληρωμή εκπαίδευση. Πιθανότατα να αποτελεί τον πρόδρομο για αντίστοιχα νομοσχέδια στο μέλλον, μέχρι να στρωθεί για τα καλά ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και μέχρι να γίνει ξεκάθαρα ατομική υπόθεση. Θα αποτελέσει σημαντική αλλαγή η εφαρμογή του νομοσχεδίου και σίγουρα χρειάζεται και μια αντίστοιχη προετοιμασία (ειδικά στα πλαίσια εξαφάνισης όλων των ΤΕΙ). Φαίνεται όμως ότι μπορεί να εφαρμοστεί, ακριβώς γιατί φαίνεται να αποτελεί ένα μέρος μόνο ενός γενικότερου πλάνου για την εκπαίδευση. Ήδη ακούμε για συγχωνεύσεις των ΤΕΙ σε άλλα σημεία της Ελλάδας. Αν δεν υπάρξει δυναμική απάντηση από τους φοιτητές, ο δρόμος είναι στρωμένος για την εφαρμογή του.

(ολόκληρη στο Rproject.gr)

Φύλλο Εφημερίδας

Κατηγορία