Νέα από τους εργατικούς χώρους
Οι εργαζόμενοι «κοινωφελών» προγραμμάτων
στους δήμους συντονίζονται για κινητοποιήσεις
και ζητάνε IΣΗ ΑΜΟΙΒΗ και ΙΔΙΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση λειτουργεί με 80.000 εργαζόμενους (μόνιμους και αορίστου χρόνου) και 30.000 εργαζόμενους σε «κοινωφελή» προγράμματα του ΟΑΕΔ, ενώ η κυβέρνηση «καυχιέται» ότι θα προσλάβει περί τους 8.500 από την προκήρυξη 3Κ (μετά τον περίφημο αγώνα του 2017), αλλά αφού θα έχει απολύσει άλλους 8.500 (τους συμβασιούχους που αγωνίστηκαν για μόνιμη και σταθερή δουλειά το καλοκαίρι του 2017).
Είναι προφανές ότι για τις ανάγκες των δημοτών δεν αρκούν οι υπάρχοντες μόνιμοι υπάλληλοι των δήμων και των περιφερειών, γι’ αυτό και η κυβέρνηση, με την αγαστή συνεργασία και συμφωνία των δημάρχων της δεξιάς, του ΠΑΣΟΚ και του όψιμου ΣΥΡΙΖΑ, καταφεύγουν στην πρόσληψη προσωπικού με ελαστικές σχέσεις εργασίας. Περισσότερες από τέσσερεις διαφορετικές σχέσεις εργασίας υπάρχουν σήμερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Οι εργαζόμενοι στα προγράμματα «κοινωφελούς» εργασίας, αντιλαμβανόμενοι την αδικία και την πολιτική επιλογή, αποφάσισαν, παρά τη δυσκολία της παροδικότητας της δουλειάς τους, να κινητοποιηθούν, συντονιζόμενοι μεταξύ τους και με άλλους, με διαφορετική σχέση εργασίας (παρατασιούχοι κλπ).
Από το δήμο Βύρωνα (Επιτροπή Εργαζομένων Δήμου Βύρωνα, στο πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας του ΟΑΕΔ) ξεκίνησε μια πρωτοβουλία συντονισμού, που έκανε την πρώτη της συνάντηση τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου και όρισε συντονιστικό, για να προωθηθεί η συνεργασία μεταξύ εργαζομένων και να διοργανωθεί μια πρώτη κινητοποίηση στις 31/1.
Μετά από διεξοδική συζήτηση, συμφώνησαν ότι τα βασικά προβλήματα που πρέπει να προβληθούν και να διεκδικηθούν αγωνιστικά λύσεις από την κυβέρνηση είναι:
1. Η διεκδίκηση μόνιμης και σταθερής εργασίας για όλους, με ίση αμοιβή και ίδια δικαιώματα για όλους.
2. Η διεκδίκηση μισθών σύμφωνα με τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας της ΠΟΕ-ΟΤΑ, για τους αντίστοιχους κλάδους και τις ειδικότητες των εργαζομένων.
3. Την ασφάλιση και την πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από την πρώτη μέρα εργασίας.
4. Την καταβολή του επιδόματος ανεργίας σε όλους τους εργαζόμενους μετά το τέλος του προγράμματος και τη συνέχιση της καταβολής του για όλο το διάστημα της ανεργίας.
5. Την καταβολή του ανθυγιεινού επιδόματος, σε όσους εργάζονται σε ανθυγιεινές εργασίες, καθώς και την εφαρμογή των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων.
Ορίστηκε ως μέρα αγωνιστικής κινητοποίησης η Πέμπτη 31 Ιανουαρίου, ώρα 12:30μμ, έξω από τα υπουργεία Εσωτερικών και Εργασίας. Την κινητοποίηση αυτή ζητάμε να τη στήριξη η ΠΟΕ-ΟΤΑ και τα σωματεία των Δήμων, με την κήρυξη για εκείνη την ημέρα στάσης εργασίας».
Είναι προφανές ότι ειδικά οι παρατάξεις της Αριστεράς και οι ταξικά τοποθετημένοι συνδικαλιστές και συνδικαλίστριες, τόσο στους δήμους, αλλά και ευρύτερα, έχουν κάθε λόγο να ενθαρρύνουν και να υποστηρίξουν αυτή την αγωνιστική πρωτοβουλία, με στόχο να ενώσουν τα συμφέροντα όλων των εργαζομένων, ακόμα και των μονίμων, και να δυναμώσουν την παρέμβαση της εργατικής τάξης στο σύνολό της.
Απεργία στα ΕΛΤΑ ενάντια στη διάλυση
και την ιδιωτικοποίηση
Τ ην Τετάρτη 23 Γενάρη, οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) πραγματοποιούν 24ωρη πανελλαδική απεργία. Στα πλαίσια της απεργίας πραγματοποιείται την ίδια μέρα και συλλαλητήριο στην Αθήνα.
Οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ βλέπουν αυτή την απεργία ως το ξεκίνημα ενός αγώνα με στόχο να μην οδηγηθούμε στη διάλυση των ΕΛΤΑ και στην ιδιωτικοποίησή τους.
Η Διοίκηση φαίνεται ότι σχεδιάζει τη συρρίκνωση και την υποκατάσταση του δικτύου των ΕΛΤΑ. Σύμφωνα όμως με τους εργαζόμενους, κανένα κατάστημα δεν πρέπει να κλείσει. Αντίθετα χρειάζεται ωράριο, προϊόντα και υπηρεσίες που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κόσμου και προφανώς το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό. Βέβαια η απαίτηση αυτή θολώνεται στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας των Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) από την πλειοψηφία της, που μιλάει μόνο για τα μαγαζιά βιτρίνα και για λειτουργία των καταστημάτων με βάση τις ανάγκες της αγοράς. Ξεχνώντας προφανώς ότι οι ανάγκες της αγοράς θέλουν και ευέλικτο προσωπικό και, όταν χρειαστεί, μαζικές απολύσεις και λουκέτα καταστημάτων.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει και με την κερκόπορτα για την ιδιωτικοποίηση που είναι η συνεργασία των ΕΛΤΑ με ιδιώτες. Από ταχυδρομικούς πράκτορες μέχρι εργολάβους για τη συντήρηση, την πληροφορική, τον χρηματεφοδιασμό, τη φύλαξη και τον καθαρισμό. Αυτή η τακτική της διοίκησης, που διόρισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, γίνεται επίσης δεκτή από την πλειοψηφία της διοίκησης της ΠΟΣΤ. Αρκεί λένε αυτό να γίνεται αποσπασματικά και να μην είναι ο κανόνας, ξεχνώντας την εμπειρία που λέει ότι όπου υπήρξε είσοδος εργολάβων, η εξέλιξη (π.χ. αεροδρόμια) ήταν προς την ιδιωτικοποίηση και όχι προς την απλή κάλυψη αναγκών.
Είναι παράλογο λοιπόν να θέλεις να ενοποιηθείς με τις Ταχυμεταφορές, αίτημα που σωστά βάζει η πλειοψηφία της ΠΟΣΤ, χωρίς να απαιτείς να έχουν τα ίδια εργασιακά δικαιώματα μ’ εσένα οι εργαζόμενοι εκεί και να μην έχεις κάνει χρόνια τώρα μια κινητοποίηση ενάντια στις ελαστικές και ευέλικτες μορφές εργασίας, που έχουν οι Ταχυμεταφορές.
Αυτό που χρειάζονται τα ΕΛΤΑ είναι λοιπόν ένα σύγχρονο σχέδιο για γρήγορη και φθηνή εξυπηρέτηση, με εκμετάλλευση και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς όφελος των κατοίκων ακόμα και στα πιο δύσβατα χωριά της χώρας και στα μικρά νησιά
Με την απαραίτητη αύξηση της χρηματοδότησης από το κράτος, τις μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για να καλυφθούν τα κενά και την ενσωμάτωση των ΕΛΤΑ-Ταχυμεταφορές με ίσα δικαιώματα και μισθούς στους υπαλλήλους τους μπορούν να έχουν μέλλον τα ΕΛΤΑ, ικανοποιώντας τις ανάγκες του λαού και των εργαζομένων τους.
Κρίσιμες
μέρες για
το ανθυγιεινό επίδομα
Κ ρίσιμες θα είναι οι επόμενες μέρες, ως και τα τέλη Φλεβάρη, για το ανθυγιεινό επίδομα. Το τέλος του Φλεβάρη είναι η ημερομηνία όπου, σύμφωνα με το νόμο 4512/2018, θα χορηγείται το ανθυγιεινό επίδομα. Αν εγκαίρως και όπως προβλέπει ο ίδιος νόμος δεν προχωρήσουν οι διαδικασίες για να επαναπροσδιοριστεί ποιες κατηγορίες εργαζομένων το δικαιούνται, τότε το επίδομα θα κοπεί συνολικά.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν. 4512/2018, θα έπρεπε ήδη να έχουν καθοριστεί οι κατηγορίες που θα δικαιούνται το επίδομα, το ύψος του επιδόματος, καθώς και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την προστασία της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων. Μέχρι λοιπόν τα τέλη Φλεβάρη θα πρέπει, με βάση τις προτάσεις της διυπουργικής επιτροπής που έχει συγκροτηθεί, η κυβέρνηση να εκδώσει Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που να καθορίζει τα παραπάνω.
Δυστυχώς αυτά δεν καθορίζονται από το πόρισμα της επιτροπής που δόθηκε στα συνδικάτα μετά από επίμονες κινητοποιήσεις της ΑΔΕΔΥ. Η αντίδραση της συνομοσπονδίας των Δημοσίων Υπαλλήλων οφείλει και τώρα να είναι άμεση. Οι διαδικασίες θα πρέπει να ολοκληρωθούν πριν τις 15 Φλεβάρη και όχι στις τυπικές ημερομηνίες του νόμου, ώστε το επίδομα να μπει στη Μισθοδοσία του Μαρτίου.
Η κινητοποίηση γι’ αυτό το θέμα χρειάζεται να γίνει έγκαιρα, ώστε όχι μόνο να αποφευχθούν εκπλήξεις με περιορισμό των κατηγοριών που θα παίρνουν το επίδομα ως και την πλήρη περικοπή του, αλλά αντίθετα διεκδικώντας τη διεύρυνση της χορήγησης του ανθυγιεινού επιδόματος και σε άλλες κατηγορίες εργαζομένων που δεν το παίρνουν τώρα.
Προς αυτή την κατεύθυνση οφείλουν να κινηθούν η ΑΔΕΔΥ και οι Ομοσπονδίες του Δημοσίου και αντίστοιχες αποφάσεις χρειάζεται να παρθούν στη σύσκεψη που διοργανώνεται την Τετάρτη 23 Γενάρη το πρωί στα γραφεία της ΑΔΕΔΥ για το θέμα.