Νεοφιλελευθερισμός uber alles στους δήμους

Στα χνάρια του Κλεισθένη οι αλλαγές που ψήφισε η ΝΔ στη βουλή

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
Θοδωρής Πατσατζής

Α πό τον Ιούνιο οι εκλεκτοί της ΝΔ στους δήμους είχαν προαναγγείλει τις αλλαγές που θα έκανε η κυβέρνηση Μητσοτάκη στην τοπική Αυτοδιοίκηση. Ήταν 13 Ιούνη, όταν η κυριαρχούμενη από τον Πατούλη και τους υπόλοιπους νεοφιλελεύθερους δημάρχους ΚΕΔΕ (Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας) συναντήθηκε με τον αρχηγό της ΝΔ και έθεσε τα αιτήματά της για την ερχόμενη τότε νέα κυβέρνηση. 
Ισχυροποίηση του δημάρχου
Τα πρωτοπαλίκαρα του νεοφιλελευθερισμού στην αυτοδιοίκηση ζητούσαν σχεδόν ό,τι ψηφίστηκε στο νομοσχέδιο. Δηλαδή σύμπραξη παρατάξεων ή και μεμονωμένων συμβούλων, η οποία θα δηλώνεται γραπτώς στην πρώτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, με την απαραίτητη συμμετοχή της παράταξης του δημάρχου. Κατάργηση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων των τοπικών συμβουλίων. Επαναφορά του συστήματος συγκρότησης επιτροπών, όπως προέβλεπε ο προηγούμενος από τον Κλεισθένη νόμος, ο Καλλικράτης το 2010. Και σε αυτές τις επιτροπές, ειδικά των Οικονομικών και της Ποιότητας Ζωής, όπου θα έχει πλειοψηφία η πρώτη σε ψήφους παράταξη να παίρνονται οι αποφάσεις, όταν οι προτάσεις της δεν εγκρίνονται από το δημοτικό συμβούλιο. 
Επί της ουσίας αυτό που απαιτούσαν οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες της πλειοψηφίας στην ΚΕΔΕ ήταν ένα προχώρημα του νόμου που είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ και έδινε υπεραρμοδιότητες στον εκλεγμένο δήμαρχο, με τις οποίες μπορούσε να ξεπεράσει τις αντιρρήσεις της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου και να αποφασίσει μόνος του επί σειρά θεμάτων με άλλο τρόπο.
Η ΝΔ, με τις αλλαγές που πραγματοποίησε στις 9 Αυγούστου, δεν έχει αλλάξει την απλή αναλογική στην εκλογή των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων (τουλάχιστον όχι ακόμη). Αυτό που κάνει είναι να δώσει ακόμη περισσότερες αρμοδιότητες στον δήμαρχο και περισσότερο χώρο στην παράταξή του ακόμη και αν δεν έχει την πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο για να θεσμοθετεί με βάση τις επιλογές της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης, της σκληρής λιτότητας που έχουν προδιαγράψει δηλαδή με τις αποφάσεις τους ως το 2060 όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις και η σημερινή με τη γνωστή τακτική της συνέχειας του κράτους. Είναι χαρακτηριστικό ότι, με τις αλλαγές που ψηφίστηκαν, ο δήμαρχος μπορεί να κάνει ανάκληση αντιδημάρχου πριν το τέλος της θητείας του. 
Εκτός από την ικανοποίηση του αιτήματος της ΚΕΔΕ για πλειοψηφίες μόνο με τη συμμετοχή της παράταξης του δημάρχου, τώρα είναι υποχρεωμένη αυτή η σύμπραξη να ενώσει τις δύο παρατάξεις σε μία. Επί της ουσίας δηλαδή υποχρεώνονται να δηλώσουν εξαρχής συμφωνία σε όλα και να αυτοδιαλυθούν. Η αλλαγή που λέει ότι αν μια παράταξη θέλει να καταθέσει στο δημοτικό συμβούλιο τις δικές της εναλλακτικές προτάσεις προϋπολογισμού αυτές θα πρέπει να συνοδεύονται από αιτιολογική έκθεση και εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου είναι για γέλια. Τον προϋπολογισμό σε κάθε περίπτωση, και όπως προβλέπεται από το νομοσχέδιο του Κλεισθένη που είχε περάσει ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν θα τον εγκρίνουν τελικά οι οικονομικές επιτροπές και υπηρεσίες των δήμων, αλλά το Παρατηρητήριο της ΕΕ και των δανειστών, όπως έχει ψηφίσει στον Κλεισθένη η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. 
Τέλος, ολοκληρώνοντας το έγκλημα του Κλεισθένη, ο νέος νόμος βάζει ταφόπλακα στα κοινοτικά συμβούλια, δυσκολεύοντας τη λειτουργία τους ακόμη περισσότερο. Σύμφωνα με τον Κλεισθένη οι αποφάσεις των κοινοτικών συμβουλίων (των γνωστών στους μεγάλους δήμους ως διαμερισματικών συμβουλίων) θα ήταν απλά συμβουλευτικές και δεν θα είχαν δεσμευτικό χαρακτήρα. Τώρα το μέτρο αυτό επεκτείνεται σε όλα τα κοινοτικά συμβούλια (χωριά). Οι δήμοι δηλαδή θα αποφασίζουν αν χρειάζεται 5 ή 10 λάμπες ένα χωριό ή μια συνοικία της πόλης και βέβαια αν αυτά μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τον προϋπολογισμό τους ή αν θα χρειαστεί οι δημότες ακόμη και για τέτοια θέματα να χρυσοπληρώνουν ιδιώτες και ιδιωτικές εταιρείες.
Ο ορισμός του προέδρου του κοινοτικού συμβουλίου είναι εξίσου αστείος με αυτόν που είχε εφεύρει ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ψηφίσει την κλήρωση ως μέθοδο για να εκλεγεί ο πρόεδρος, καθώς είχε καταργηθεί η ανάγκη ύπαρξης κάποιου επικεφαλής στα ψηφοδέλτια. Τώρα η ΝΔ θέτει ότι ο Πρόεδρος ορίζεται υποχρεωτικά από τους κοινοτικούς συμβούλους της πρώτης σε ψήφους παράταξης, χωρίς να χρειάζεται να πάρει και αντίστοιχη πλειοψηφία στο κοινοτικό συμβούλιο. Ακόμη δηλαδή κι αν έχει 4 έδρες σε 11μελές ή 6 σε 15μελές.
Αντίσταση στους νόμους 
ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ

Δεν βολεύει τα νεοφιλελεύθερα σχέδια της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών των δήμων η ύπαρξη φωνών από τα κάτω που θα αντιστέκονται και η συμμετοχή των από κάτω, των δημοτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων που μπορεί να ανατρέψουν αυτές τις πολιτικές. Αυτό ήταν το μήνυμα που έστελνε ο Κλεισθένης του ΣΥΡΙΖΑ και αυτό το διατυπώνουν καθαρότερα οι αλλαγές που ψήφισε η ΝΔ.
Η Αριστερά οφείλει να διεκδικήσει να γίνουν οι δήμοι ζωντανά κύτταρα με τη συμμετοχή της πλειοψηφίας των δημοτών και όχι κέντρα εξουσίας των δημάρχων ή της οποιασδήποτε επιτροπής που μπορεί να περνάει αποφάσεις χωρίς πλειοψηφία. Οι παρατάξεις της Αριστεράς (ΚΚΕ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ΛΑΕ) που πήγαν στις αυτοδιοικητικές εκλογές καλύτερα από ό,τι στις ευρωεκλογές και βουλευτικές εκλογές, οφείλουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους, διεκδικώντας εφαρμογή της απλής αναλογικής χωρίς υπερεξουσίες στο δήμαρχο, όπως προβλέπουν οι τελευταίοι νόμοι του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ. Οφείλουν να ενημερώσουν τις τοπικές κοινωνίες, συνεχίζοντας από εκεί που σταμάτησε η προεκλογική περίοδος του Μάη για τα σχήματα αυτά με εκδηλώσεις, συσκέψεις ανά γειτονιά και κινητοποιήσεις των κατοίκων κάθε πόλης και κάθε χωριού για τους κινδύνους που έχουν να αντιμετωπίσουν και για τις δύσκολες μάχες που θα υπάρξουν σε κάθε γωνιά ενάντια στο πάρτι που θα προσπαθήσουν να στήσουν με ιδιώτες και μεγαλοεργολάβους οι νεοφιλελεύθεροι δήμαρχοι και περιφερειάρχες.

Κατηγορία