Ιδιωτικοποιήσεις: Το μεγάλο φαγοπότι των καπιταλιστών

Φωτογραφία

Η τρικομματική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση κάθε δημόσιας επιχείρησης κοινής ωφέλειας, κάθε δημόσιου οργανισμού.

Ημερ.Δημοσίευσης
Συντάκτης
Θοδωρής Πατσατζής

Πρόσφατα ψηφίστηκε στη βουλή Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), με την οποία καταργήθηκε η ρύθμιση για τη διατήρηση ελάχιστης συμμετοχής 51% του δημοσίου σε ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ και στους Οργανισμούς Λιμένος Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πατρών και Ραφήνας. Και ποσοστό των μετοχών τους μεταβιβάζεται στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας Δημοσίου), ώστε να μπορούν εύκολα να δοθούν σε ιδιώτες.

Για να εφαρμόσουν ευκολότερα τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές τους, η Δεξιά και η σοσιαλδημοκρατία ισχυρίζονται συνεχώς ότι η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων επιχειρήσεων θα δημιουργήσει υγιή ανταγωνισμό και πτώση των τιμών. Με τη θέση αυτή συμφωνούσε πολύς κόσμος, εξαιτίας της ταλαιπωρίας που υφίσταται από τη λειτουργία που έχει επιβληθεί στο δημόσιο τομέα, με στόχο να μεγαλώνουν τα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου, αλλά και λόγω των συνεχών αυξήσεων στα τιμολόγια, που πραγματοποιούν οι διορισμένες από τις εκάστοτε κυβερνήσεις διοικήσεις αυτών των οργανισμών.

Αερομεταφορές
Η πραγματικότητα αποδεικνύει, με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, ότι το μόνο που ενδιαφέρει όλες τις νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις και την τρόικα είναι το μεγάλο φαγοπότι που στήνεται γύρω από τις δημόσιες επιχειρήσεις, με στόχο να έχουν μεγαλύτερα κέρδη οι μεγαλοκαρχαρίες ιδιοκτήτες εταιρειών όπως η Aegean.

Τρεις μέρες μετά την ψήφιση της ΠΝΠ, που αναφέραμε παραπάνω, η Marfin Investment Group (MIG) προχώρησε στην πώληση της Ολυμπιακής στην Aegean. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο περίφημος ανταγωνισμός, που θα μείωνε τις τιμές στα εισιτήρια, πάει περίπατο.

Η Aegean μένει χωρίς ανταγωνιστή στα δρομολόγια εσωτερικού και μπορεί να ελέγχει και μεγάλο ποσοστό της κίνησης στις διεθνείς πτήσεις από και προς την Ελλάδα. Στην πράξη η Aegean θα τσεπώνει τις κρατικές επιδοτήσεις για τις υποτιθέμενες «άγονες» γραμμές και, αν αυτό κριθεί ζημιογόνο, θα περιορίσει τα δρομολόγια και ταυτόχρονα θα μπορεί να ανεβάσει όσο θέλει τις τιμές των εισιτηρίων, οι οποίες, ήδη με την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής, έχουν αυξηθεί από 20-50%.

Η MIG αναγκάστηκε να μειώσει το πτητικό έργο της Ολυμπιακής κατά 35%, σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία με την οποία ξεπουλήθηκε η Ολυμπιακή. Αυτό το ποσοστό πτήσεων πέρασε στα χέρια κυρίως της Lufthansa και κάποιων εταιρειών μαϊμού, που απασχολούσαν εργαζόμενους χωρίς συμβάσεις και δικαιώματα.

Επειδή όλοι οι ιδιώτες λειτουργούν με βάση το κέρδος, το κόστος αυτής της απώλειας το πλήρωσαν οι επιβάτες με τις αυξήσεις των εισιτηρίων και οι εργαζόμενοι όχι μόνο στην Ολυμπιακή, αλλά και στα αεροδρόμια, καθώς απολύθηκαν από τις εταιρείες που είχαν αναλάβει τις υπηρεσίες τροφοδοσίας (π.χ. Olympic Ketering) και από τα καταστήματα που έκλεισαν στο αεροδρόμιο, επειδή αυξήθηκαν τα ενοίκια και μειώθηκε η πελατεία.

Τέλος το κόστος της ιδιωτικοποίησης μεταφέρθηκε και σε συνανθρώπους μας με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ), τους οποίους απόλυσε η MIG, ενώ η Ολυμπιακή είχε υποχρέωση, σύμφωνα με το σχετικό νόμο, να τους προσλαμβάνει σαν εποχικούς.
Με λίγα λόγια οι μόνοι που κέρδισαν από την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής είναι η Aegean στην Ελλάδα και γενικά η Lufthansa. Τέτοιου είδους μεγάλες εταιρείες θα ευνοηθούν και θα βγάλουν κέρδη σε βάρος μας, αν επιτρέψουμε να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις και στους υπόλοιπους δημόσιους οργανισμούς.

Φύλλο Εφημερίδας

Κατηγορία