Ένα από τα θέματα σημαντικού κομματιού των κατοίκων της Ελλάδας που τσακίστηκαν ολοσχερώς τα τελευταία μνημονιακά χρόνια αλλά και ταυτόχρονα πάγια θέση –και προεκλογικά– του ΣΥΡΙΖΑ είναι η παροχή ιθαγένεια σε μετανάστες 2ης γενιάς (δηλαδή σε παιδιά μεταναστών που έχουν γεννηθεί και ζήσει στην Ελλάδα).
Έχουν ήδη ακουστεί και είναι πιθανό να ακουστούν και στο μέλλον οι «δυσκολίες» και τα «εμπόδια» που μπορούν να προκύψουν σε σχέση με το ζήτημα. Όμως τα ρατσιστικά «βέτο» των ΑΝΕΛ και τυχόν αντιδράσεις που μπορεί να υπάρξουν από «θεσμούς» δεν αποτελούν πειστικά αίτια για να εμπεριέχει ο νόμος αποκλεισμούς βασισμένους σε πολύπλοκες προϋποθέσεις. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, όσο αντιδραστικό και αν εμφανίζεται, πάντα λειτουργεί στο πολιτικό έδαφος της τρέχουσας συγκυρίας. Η αριστερή στροφή της κοινωνίας είναι αυτήν τη στιγμή το καλύτερο όπλο για να μεταφραστούν ιδιαίτερα «διασταλτικά» οι προηγούμενες δικαστικές αποφάσεις. Καμία καθυστέρηση και καμία υποχώρηση, λοιπόν. Ιθαγένεια σε όλα τα παιδιά τώρα!
Στο πλαίσιο διεκδίκησης του αυτονόητου, μεταναστευτικές κοινότητες έχουν δημοσιοποιήσει το πιο κάτω κείμενο «9 σημείων» που απευθύνεται στο νομοθέτη. Συνυπογράφουμε και στηρίζουμε:
Εννιά θέσεις των μεταναστευτικών οργανώσεων για τον νέο νόμο για την ιθαγένεια
1. Οι μεταναστευτικές οργανώσεις θα πρέπει να αναγνωριστούν ως επίσημοι κοινωνικοί εταίροι από το ελληνικό κράτος και να έχουν θεσμικό ρόλο στη διαβούλευση για τον νέο νόμο για την ιθαγένεια αλλά και σε όλες τις νομοθετικές ή άλλες πολιτικές πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η νέα κυβέρνηση για την υλοποίηση μιας δίκαιης και δημοκρατικής μεταναστευτικής πολιτικής.
2. Ο νέος νόμος θα πρέπει να προβλέπει, ως βασική του αρχή, την αυτόματη απόδοση ιθαγένειας για όλα τα παιδιά της «δεύτερης γενιάς» που έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει στην Ελλάδα. Η αυτόματη απόδοση ιθαγένειας θα δράσει ανασταλτικά στην απροθυμία και τις όποιες καθυστερήσεις μπορούν να προκαλέσουν η γραφειοκρατία της δημόσιας διοίκησης και των περισσότερων πολιτικών κομμάτων στην Ελληνική Βουλή. Αυτή η πρόβλεψη είναι κρίσιμη και γιατί έχει χαθεί πάρα πολύς χρόνος με τις παλινωδίες γύρω από καθυστερημένη κατάθεση, ψήφιση, υλοποίηση, και τελικά ακύρωση του προηγούμενου νόμου για την ιθαγένεια, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά της «δεύτερης γενιάς» που θα έπρεπε να έχουν ελληνική ιθαγένεια από το 2010 ή και νωρίτερα να έχουν φτάσει να είναι σήμερα 25 και 30 χρονών χωρίς να την έχουν αποκτήσει και σε πολλές περιπτώσεις να μην έχουν καν κάρτες νόμιμης διαμονής στη χώρα λόγω αδυναμίας τους να εκπληρώσουν τις προϋποθέσεις του υπάρχοντος νομικού πλαισίου.
3. Θα πρέπει να προβλέπεται από τον νέο νόμο η δυνατότητα απόκτησης ιθαγένειας για τους μετανάστες και μετανάστριες που έχουν συμπληρώσει 7 χρόνια νόμιμης παραμονής στην Ελλάδα.
4. Το δικαίωμα στην ελληνική ιθαγένεια των παιδιών που έχουν γεννηθεί ή μεγαλώσει στην Ελλάδα θα πρέπει να διαχωριστεί από τη νόμιμη διαμονή των γονιών τους στη χώρα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφού οι πολιτικές λιτότητας οδήγησαν δεκάδες χιλιάδες νόμιμες μετανάστριες και μετανάστες εκτός της διαδικασίας ανανέωσης των αδειών διαμονής τους τα τελευταία χρόνια.
5. Το παράβολο που θα απαιτείται για την κατάθεση αίτησης πολιτογράφησης θα πρέπει να είναι το ελάχιστο δυνατό. Εδώ πρέπει να ληφθεί υπόψη η έντονη φτωχοποίηση που έχουμε υποστεί και εμείς ως αποτέλεσμα των πολιτικών λιτότητας που εφαρμόστηκαν τα τελευταία 5 χρόνια, ώστε η θέσπιση ενός υψηλού παραβόλου να μην αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα για την απόδοση ιθαγένειας σε όσες και όσους το δικαιούνται.
6. Να μην απαιτείται για τους αιτούντες ιθαγένεια η προσκόμιση πιστοποιητικού γέννησης από τη χώρα προέλευσης των γονιών τους, γιατί σε πολλές περιπτώσεις αυτό είναι αδύνατον να εκδοθεί ή να ανακτηθεί. Η αίτηση θα μπορούσε να συνοδεύεται, αντιθέτως, από την προσκόμιση του ΑΦΜ ή του διαβατηρίου του ενδιαφερομένου.
7. Θα πρέπει να καταρτιστεί ένας κώδικας δεοντολογίας για τους υπαλλήλους της δημόσιας διοίκησης που θα παραλαμβάνουν ή θα επεξεργάζονται τις αιτήσεις πολιτογράφησης που θα προβλέπει ο νέος νόμος [...].
8. Θα πρέπει να προβλεφθεί κάποιου είδους ρήτρα που να αποτρέπει την αυθαίρετη και άδικη καθυστερημένη επεξεργασία των αιτήσεων για ιθαγένεια από τη δημόσια διοίκηση.
9. Ο νέος νόμος θα πρέπει να προβλέπει το ξεπάγωμα των αιτήσεων για πολιτογράφηση που είχαν υποβληθεί πριν από την απόφαση του Αρείου Πάγου για την αντισυνταγματικότητα του Νόμου 3838/2010 χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία τους. Θα πρέπει να προβλεφθεί σε αυτό το πλαίσιο και η αποζημίωση αυτών που οι αιτήσεις τους παραμένουν παγωμένες, πολλές φορές και για πάνω από 3 χρόνια. Το ελληνικό κράτος έχει υποχρέωση τουλάχιστον να επιστρέψει τα χρήματα των παραβόλων που έχουν κατατεθεί γι’ αυτές τις αιτήσεις, ιδίως εκείνων των αιτούντων ιθαγένεια που έχουν πληρώσει ενάμιση βασικό μισθό με σημερινές τιμές (700 ευρώ).
Συνυπογράφουν:
Αφγανική Κοινότητα Μεταναστών και Προσφύγων στην Ελλάδα
DIWATA, Δίκτυο Φιλιππινέζων Γυναικών
στην Ελλάδα
Πολιτιστικός Σύλλογος Μπαγκλαντές «DOEL»
Ένωση Αφρικανών Γυναικών
Melissa – Δίκτυο Μεταναστριών στην Ελλάδα
Κοινότητα Νιγηριανών Ελλάδας
Κυριακάτικο Σχολείο Μεταναστών
ΚΑΣΑΠΙ – Ένωση Φιλιππινέζων Μεταναστών στην Ελλάδα