Απεργιακές κινητοποιήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη από τις 8 Γενάρη και μετά, ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις. Το χορό άνοιξε η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) την Παρασκευή 8 Γενάρη με 24ωρη απεργία ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Την ίδια μέρα εκδικαζόταν στο ΣτΕ η προσφυγή της ΟΣΥΠΑ, των περιφερειών, των δικηγορικών συλλόγων, καθώς και άλλων φορέων και συνδικαλιστικών ενώσεων, κατά της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης. Τη σκυτάλη από τους εργαζόμενους στα αεροδρόμια πήραν οι σιδηροδρομικοί.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών προχώρησε επί μέρες σε στάσεις εργασίας, αντιδρώντας στην ιδιωτικοποίηση των θυγατρικών του ΟΣΕ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ) και στη συνέχιση εκχώρησης δραστηριοτήτων του ΟΣΕ σε ιδιώτες. Οι τρίωρες επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας συνεχίζονται ως και την Πέμπτη 21 Γενάρη. Οι σιδηροδρομικοί δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν και να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους, μετά και τις άκαρπες συναντήσεις με την κυβέρνηση και τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Π. Σγουρίδη. Οι αποφάσεις για τις περαιτέρω κινητοποιήσεις των σιδηροδρομικών θα ληφθούν καταρχήν στο Δ.Σ. της ΠΟΣ, την Τρίτη 26 Γενάρη.
Η μάχη στα λιμάνια
Την Τετάρτη 20 Γενάρη συνεδριάζει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για να αποφασίσει την τύχη του ΟΛΠ (Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς), με το άνοιγμα της -πολύ ελαφρώς βελτιωμένης οικονομικά- πρότασης της Cosco. Να ολοκληρώσει δηλαδή την παραχώρηση του λιμανιού του Πειραιά στην Cosco, καθώς επί της ουσίας δεν υπάρχουν άλλες ανταγωνιστικές προσφορές. Η μάχη για να μην ιδιωτικοποιηθεί ο ΟΛΠ είναι η πλέον κρίσιμη, καθώς αν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, με την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το ΔΣ και τους μετόχους του ΟΛΠ και τέλος με την κύρωσή της από την πλειοψηφία της Βουλής, θα ανοίξει ο δρόμος για να ολοκληρωθούν οι ιδιωτικοποιήσεις σε εταιρείες που οι εργασίες τους έχουν στενή σύνδεση με το λιμάνι (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ, Θριασίου Πεδίου) και βέβαια των υπόλοιπων λιμανιών της χώρας.
Το Δ.Σ. του ΟΛΠ την Πέμπτη 14 Γενάρη, με απόφαση των 11 εκ των 13 μελών του, αποφάσισε να συσταθεί επιτροπή που θα επανεξετάσει τη σύμβαση παραχώρησης του Δημοσίου προς τον ΟΛΠ, πρόταση των εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο Δ.Σ. Μια απόφαση που μπορεί να καθυστερήσει λίγο την ιδιωτικοποίηση, αλλά δεν θα τη σταματήσει καθώς η πλειοψηφία αυτών των μελών, όπως και τα 2 μέλη που μειοψήφησαν (ο πρόεδρος του ΟΛΠ και ο εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ) είναι υπέρ της ιδιωτικοποίησης.
Όποια και αν είναι η τελική συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΠ, οι μεγάλοι χαμένοι θα είναι οι εργαζόμενοι στα λιμάνια, για τα δικαιώματα των οποίων προφανώς δεν γίνεται καμιά κουβέντα, ούτε από την κυβέρνηση ούτε βέβαια από τους μετόχους και την πλειοψηφία του Δ.Σ. του ΟΛΠ. Οι αγώνες τους θα καθορίσουν την έκβαση της αναμέτρησης, και εδώ η ηγεσία της ΟΜΥΛΕ και η Ένωση Λιμενεργατών έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο.
Οι ηγεσίες τους δηλώνουν ενάντια στην ιδιωτικοποίηση, αλλά δεν προχωρούν σε ουσιαστικές ενέργειες κλιμάκωσης των αγώνων. Αποδυναμώνουν τις λίγες κινητοποιήσεις τους μπαίνοντας στη συζήτηση για αποδοχή συμπράξεων με τους ιδιώτες έναντι -υποτίθεται- της ιδιωτικοποίησης, με αποτέλεσμα οι πλειοψηφία των εργαζομένων στο λιμάνι να θεωρεί τις κινητοποιήσεις χαμένη υπόθεση και να μη συμμετέχει μαζικά σε αυτές. Σε συνδυασμό βέβαια με τη μεγάλη ήττα που είχαν υποστεί από την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ στην Cosco και το σοκ από το ξεπούλημα του ΣΥΡΙΖΑ, που είχε δώσει μέχρι και την άνοδό του στην κυβέρνηση αγώνες και διαβεβαιώσεις ότι δεν θα ιδιωτικοποιηθεί το λιμάνι.
Μπροστά υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία συντονισμού όλων των εργαζομένων στο λιμάνι. Η ΠΝΟ προχωράει με ομόφωνη απόφασή της σε 48ωρη απεργία από τις 20 ως τις 21 Γενάρη ενάντια στο Ασφαλιστικό. Η απόφαση περιλαμβάνει νέα 48ωρη απεργία από τις 25 ως τις 31 Γενάρη και κλιμάκωση τις μέρες που το Ασφαλιστικό θα ψηφίζεται στη Βουλή. Ο συντονισμός αυτών των κινητοποιήσεων με κινητοποιήσεις ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού μπορεί να στριμώξει γενικότερα την κυβέρνηση.
Ο ρόλος της Αριστεράς
Ταυτόχρονα χρειάζεται πολιτική πρωτοβουλία από την Αριστερά. Η ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ - Λιμανιού - Ζώνης σε συνδυασμό με την άγρια λιτότητα του τρίτου μνημονίου θα εξαθλιώσει περαιτέρω όλα τα φτωχά κοινωνικά στρώματα στον Πειραιά και στο Θριάσιο Πεδίο. Οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι εφοπλιστές θα βρουν τη χρυσή τους ευκαιρία να καταργήσουν κάθε εργατικό δικαίωμα. Η ανεργία θα αυξηθεί, αφού με ιδιωτικό καθεστώς στο λιμάνι οι επιχειρηματίες θα αρκούνται σε ελάχιστους εργαζόμενους που θα δουλεύουν 7 μέρες την βδομάδα με εξαντλητικά ωράρια και συνθήκες «γαλέρας». Αυτήν τη στιγμή είναι απαραίτητο ένα μέτωπο όλων των δυνάμεων της Αριστεράς που θα στηρίξει τις κινητοποιήσεις των συνδικάτων και θα διεκδικήσει να παραμείνει δημόσιο το λιμάνι ώστε από τα κέρδη του να μπουν λεφτά και στα ασφαλιστικά ταμεία, να γίνουν προσλήψεις προσωπικού για να μειωθεί η ανεργία, να μπει βαριά φορολογία στους εφοπλιστές, να γίνει δημόσιος φορέας που θα διαχειρίζεται τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.